چیزهایی که در مورد خرید عمده کالا و تجهیزات صنعتی از شرکت های B2B باید بدانید

1
1134
نکاتی-در-مورد-خرید-عمده-کالا

هنگامی که می‌خواهید یک کسب‌وکار خرده فروشی راه بیاندازید یا برای شرکت‌تان کالای مصرف تهیه کنید یا برای خط تولیدتان مواد اولیه و تجهیزات بخرید یکی از اولین چیزهایی که باید بدانید این است که از کجا و از چه شرکتی خرید عمده کالا با قیمت مناسب انجام دهید.

اکثر خرده فروشان کالاهای مورد نیاز خود را نمی‌سازند همچنین تولیدکنندگان و دیگر شرکت‌های تجاری هم مواد اولیه و تجهیزات صنعتی را نمی‌سازند بلکه آنها محصولات خود را از عمده فروشان و دیگر شرکت‌های تجاری تامین می‌کنند.

عمده فروشان نه تنها منبع بزرگی از کالاها هستند بلکه از انعطاف‌پذیری بالایی برای کمک به رشد و تکامل کسب و کار شما هم برخوردار هستند. پس انتخاب تامین‌کننده حرفه‌ای در خرید عمده کالا می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت شما باشد.

خرید عمده برای سری اول کمی مبهم به نظر می‌رسد به همین دلیل است ما نکاتی را که در خرید عمده کالا و خرید عمده آنلاین مفید است را برای کمک به شما ارائه می‌دهیم تا تجارت بهتر و موفقی داشته باشید.

خرید عمده و صنعتی به چه معناست؟

خرید خرده و خرید عمده کالا و محصول دو چیز کاملا متفاوت هستند. هنگامی که شما خرید عمده از یک تامین‌کننده یا عمده فروش را انجام می‌دهید در واقع به احتمال زیاد از یک واسط بین تولیدکننده و فروشگاه خرده فروشی خرید می‌کنید.

خرید عمده تقریبا همیشه به صورت عمده و در حجم بالا انجام می‌شود به همین دلیل برای خرید عمده معمولا تخفیف خوبی را روی حجم خرید دریافت می‌کنید.

بعد از اینکه شما کالاهای مورد نیاز کسب و کار خود را به صورت خرید عمده تهیه کردید یا آنها را برای تکمیل و ساختن کالا در خط تولید به کار می‌گیرید یا اینکه برای فروش به صورت خرده فروشی به کانال فروش خود انتقال داده و آنها را با قیمت بالاتر از قیمت خرید عمده‌ای که داشتید به فروش می‌رسانید و کسب سود می‌کنید. این قیمت بالاتر قیمت خرده فروشی نامیده می‌شود و این همان قیمتی است که مشتریان در هنگام خرید به صورت آنلاین یا آفلاین پرداخت می‌کنند.

اگر شما به منظور تولید و بازفرآوری هم کالا را به صورت عمده خریداری می‌کردید بعد از تکمیل و تولید محصول به این چرخه (تامین مواد اولیه-تولید محصول-فروش به عمده فروش-فروش به خرده فروش-فروش به مصرف کننده نهایی) باز می‌گشتید.

تفاوت بین قیمت عمده فروشی با خرده فروشی را حاشیه سود ناخالص یا مارجین می‌نامند. این حاشیه، سود فروش خرده فروش است. قیمت خرده فروشی به طور کلی در کسب و کارهای مختلف متفاوت است و چند استراتژی قیمت گذاری متفاوت وجود دارد که شما می‌توانید برای سگمنت‌های خاص مشتریان از آن قیمت گذاری‌ها استفاده کنید.

سود ناخالص= بهای تمام شده کالای فروخته شده – درآمد

در فرمول فوق درآمد برابر است با قیمت خرده فروشی که از مشتریان خود می‌گیرید. بهای تمام شده کالای فروخته شده یک معیار سطح بالاست که تمام هزینه‌های متغیر مرتبط با تولید و فروش کالا را پوشش می‌دهد.

هزینه‌های ثابت در محاسبه سود ناخالص محاسبه نمی‌شوند. برای محاسبه بهای تمام شده اگر کار تولید انجام نمی‌دهید و صرفا خرده فروش هستید می‌توانید هزینه خرید عمده کالا را به عنوان بهای تمام شده کالای فروش رفته در نظر بگیرید.

این بدان معناست که سود ناخالص مبلغی است که شما از یک فروش به دست می‌آورید. به طور کلی، خرده فروشان با فروش به قیمت بالای کالاهایی که به صورت عمده و با قیمت پایین خرید کرده بودند سود کسب می‌کنند.

به عنوان مثال شما به عنوان یک خرده فروش اگر یک تی‌شرتی را به قیمت دو دلار در حجم بالا بخرید سپس آن را با قیمت 10 دلار به صورت تکی و خرد بفروشید در هر کالا حدودا 8 دلار سود ناخالص به دست می‌آورید.

حال با توجه به این مثال شما هر چقدر از عمده فروش قیمت بالا خریداری کنید حاشیه سود شما کم می‌شود و اجرای استراتژی‌های مختلف قیمت‌گذاری هم به مشکل می‌خورید.

به همین ترتیب، باید قیمتی که شما به مشتریان خود ارائه می‌دهید با بازار و قدرت خرید مشتریان هدف‌تان باید متناسب و سازگار باشد چون یافتن گزینه‌های جایگزین به صورت آنلاین یا فروشگاه‌های دیگر برای مشتریان بسیار آسان‌تر است. برای همین دلیل قیمت گذاری یکی از اصلی‌ترین روش‌های رقابت‌پذیری و حفظ وفاداری مشتریان است. بنابراین در خرید عمده حتما تامین کننده‌ای را انتخاب کنید که قیمت مناسب یا شرایط خرید مناسبی را فراهم می‌کند.

قیمت گذاری مناسب برای عمده فروشان هم مهم است چون تضمین کننده بقا آنها در بازار و رقابت آنها خواهد بود.

برخی محصولات در خرده فروشی‌ها پر فروش هستند شما به عنوان صاحب کسب و کار خرده فروشی باید همیشه برنامه‌ای داشته باشید تا این کالاهای پرفروش را به صورت عمده از عمده فروشان خریداری کنید تا مشتریان خود را همیشه داشته باشید.

چگونه یک عمده فروش را برای خرید عمده پیدا کنیم؟

راهنمای انتخاب عمده فروش برای خرید عمده کالا و خرید عمده آنلاین

روش‌های مختلفی برای یافتن تامین کننده و عمده فروش وجود دارد یکی از این روش‌ها دریافت اطلاعات عمده فروش‌ها از اتاق بازرگانی است. اتاق‌های بازرگانی معمولا با صاحبان کسب و کارهای تجاری در ارتباط هستند و این روش می‌تواند برای شروع اگر رابطه‌ای در اتاق بازرگانی دارید خوب باشد. اما شاید اتاق بازرگانی بخش عمده لیست کسب و کارها را نداشته باشد یا در اختیار شما قرار ندهد یا اطلاعات رتبه‌بندی، نحوه همکاری و غیره را به شما ارائه ندهد.

روش بعدی که وجود دارد جستجو در گوگل است و شما می‌توانید برای هر محصول در گوگل جستجو کنید و تامین کننده‌ها و عمده فروشان مختلف را شناسایی و لیست کنید و با آنها ارتباط بگیرید اما این هم به نظر کار سختی است بخصوص اگر شما بخواهید با دو سه هزار عمده فروش صحبت کنید و فقط چند تا از آنها را به عنوان همکار معتمد انتخاب کنید.

یک روش بهینه دیگری که وجود دارد و راحت است این است که از مارکت پلیس‌های B2B استفاده کنید. در این روش شما می‌توانید لیست محصولات، قیمت، شرایط خرید و غیره را مقایسه کنید و حتی به صورت آنلاین از آنها خرید انجام دهید این روش مورد استفاده اکثر شرکت‌ها و تامین کننده‌ها در داخل آن عضو هستند. به عنوان مثال ایکسب یکی از بزرگترین و اولین مارکت پلیس B2B ایران است که شما می‌توانید در داخل آن به اطلاعات شرکت‌های مختلفی دسترسی پیدا کنید خرید انجام دهید یا استعلام قیمت ثبت کنید و یا مستقیما با آن شرکت تماس حاصل کنید.

چگونه یک عمده فروش را برای خرید عمده یا تامین مواد اولیه و تجهیزات انتخاب کنم؟

بعد از اینکه به لیستی از شرکت‌ها دست یافتید کار بعدی که باید انجام دهید رتبه بندی آنها با توجه به شرایطی است که هر کدام از آنها دارند تا ببینید کدام یک از عمده فروش‌ها یا تامین کننده‌ها با نیاز شما سازگار تر هستند و بتوانید یک یا چند تا از آنها را برای همکاری انتخاب کنید.

در اینجا شما برای رتبه بندی شرکت‌ها می‌توانید از رتبه بندی که مارکت پلیس‌ها ارائه می‌دهند یا نظراتی که کاربران در مورد آنها می‌نویسند هم استفاده کنید. همچنین شما با جستجو در مورد آن شرکت‌ها و پیدا کردن ردپای دیجیتال آنها می‌توانید در مورد آنها قضاوت و رتبه بندی کنید. برخی از سوالاتی که شما در رتبه بندی جهت انتخاب تامین کننده برای خرید عمده باید داشته باشید در زیر آورده شده است که شامل موارد زیر است:

چه کالاهایی می‌فروشند: اگر شما طیف وسیعی از کالاها را کار می‌کنید یا قصد دارید فروشگاه خود را به صورت خاص نگه دارید باید شرکایی را انتخاب کنید که محصولات مورد نیاز شما را پوشش دهند. برای به دست آوردن موجودی مورد نیاز خود می‌توانید با چند تا شرکت عمده فروش و B2B کار کنید. چیزی که اینجا مهم است این است که اطمینان حاصل کنید نوع کالاهایی که عمده فروشان منتخب ارائه می‌دهند با نوع فروشگاهی که دارید سازگار و متناسب باشد.

قیمت خرید عمده چقدر است: شما با راه اندازی کسب و کار خرده فروشی و خرید عمده کالا و فروش خرد آن می‌خواهید سود کسب کنید. پس هنگام انتخاب تامین کننده اطمینان حاصل کنید که قیمتی که شما بابت خرید عمده محصول پرداخت می‌کنید این امکان را به شما می‌دهد تا سود خوبی کسب کنید.

آیا عمده فروش های منتخب قابل اعتماد هستند: در تجارت همیشه این را به یاد داشته باشید که باید با افرادی که غیر قابل اعتماد و بد قول هستند کار نکنید.

عمده فروشان و تامین کننده‌هایی که در ارسال کالا بدقولی می کنند و کالا را دیر می‌فرستند یا کالاهای معیوب ارسال می‌کنند به هیچ وجه کار نکنید چون اینها باعث ضرر شما و از دست دادن انرژی و انگیزه شما خواهند شد.

آیا آنها سرویس و پشتیبانی عالی و ویژه‌ای ارائه می‌دهند: همیشه در انتخاب شریک تجاری خود اطمینان حاصل کنید با شرکتی وارد معامله شوید تیم خدمت به مشتری معتبری داشته باشد و در صورت نیاز همیشه در دسترس و پاسخگو باشد.

چقدر آنها در مورد محصول دانش و اطلاعات دارند: شریک عمده فروشی و تجاری که انتخاب می‌کنید باید درک کاملی از کالاهایی که می‌فروشند داشته باشد. نه تنها می‌توانید این اطلاعات را با مشتریان خود به اشتراک بگذارید بلکه به شما این فرصت را می‌دهد تا اطمینان حاصل کنید که شریکی دارید که در کنار کیفیت و عملکرد آنچه می‌فروشند ایستاده است.

عمده فروشانی که نمی‌توانند به سوالات شما در مورد محصولشان پاسخ دهند ممکن است از کالای خود آگاهی نداشته باشند که این بهترین نیست یا عدم دانش ممکن است به این معنا باشد که آنها اهمیتی به مشتریان خود نمی‌دهند. در هر صورت، یک شریک تجاری خوب قادر به پاسخگویی کافی به سوالات شما خواهد بود.

آیا تامین کننده‌ای که به صورت آنلاین از آن خرید عمده کالا داشته‌اید در حمل و نقل آن به شما کمک می کند یا نه؟

اگر شما محصول را به صورت آنلاین هم می‌فروشید باید از این امر اطلاع کسب کنید که آیا تامین کننده امکان ارسال کالا برای شما را دارد یا نه؟

حمل و نقل قطره چکانی به این صورت است که تامین کننده در دوره‌های زمانی کوتاه برای شما محصول ارسال می‌کند و موجودی انبار شما را قبل از خالی شدن شارژ می‌کند. یا وقتی شما سفارشی به صورت آنلاین دریافت می‌کنید شما اطلاعات سفارش را به تامین کننده ارسال می‌کنید و آنها محصول را برای مشتری شما می‌فرستند. این مورد در زمانی است که شما به صورت آنلاین خرید و فروش انجام می‌دهید و یا انبار محدودی دارید و یا اینکه امکان جابه‌جایی عمده محصول وجود نداشته باشد. پس حتما از توانایی ارسال به روش قطره چکانی شریک تجاری خود اطمینان خاطر حاصل کنید.

چند عامل اضافی دیگری هم در هنگام خرید عمده محصول از شرکای تجاری وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

پیدا کردن نقطه سفارش: علاوه بر اینکه نیاز دارید بدانید چه کالایی باید خریداری کنید نیاز دارید مقدار مورد نیاز خود را هم مشخص کنید. برای این کار می‌توانید حجم فروش ماهیانه خود را پیش‌بینی کنید و همچنین زمان مورد نیاز برای رسیدن کالای سفارش داده شده از تامین‌کننده را هم پیدا کنید تا بتوانید با آزمون و خطا به بهترین و بهینه‌ترین نقطه سفارش دست پیدا کنید. و بعد از پیدا کردن نقطه سفارش بهینه می‌توانید از طریق سیستم‎های نرم افزاری آلارم بگذارید تا هر وقت به آن موجودی رسیدید مجدد سفارش تامین ثبت کنید.

مذاکره کنید: در صورت نیاز به مذاکره از صحبت در مورد قیمت، کیفیت هزینه حمل و غیره نترسید. به فروشنده اطلاع دهید که فروش شما خوب است و انتظار قیمت و شرایط معامله بهتری دارید. در مذاکرات صادق و منصف باشید تا با عمده فروشان و تامین کننده‌ها روابط بلند مدت و دیرینه‌تری داشته باشید.

فضای انبار و موجودی کالا را سازماندهی کنید: در نهایت قبل از رسیدن سفارشات‌تان حتما فضای لازم برای آن را در نظر بگیرید و به آن تخصیص دهید و همیشه فضای انبار خود را به صورت سازمان یافته و منظم نگه دارید. این کار را می‌توانید با قفسه بندی درست، کنترل ورود و خروج و غیره بهینه کنید.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید