۱۰ نکته قبل از خرید عمده و انتخاب عمده فروش

هر کسب‌وکار محصول‌محور جهت شروع کار نیاز به تهیه و تامین محصولات سبد فروش خود دارد. اما قبل از اینکه بخواهید خرید عمده از یک عمده فروش یا تامین‌کننده انجام دهید باید به برخی عوامل و عناصر در این مسیر توجه داشته باشید. قطعا انتخاب عمده فروش یا دیگر کسب و کارها برای خرید عمده و تامین محصولات مورد نیاز تجارت شما یکی از مهمترین انتخاب‌هایی است که باید انجام شود. عمده فروشی که با شما قرارداد و پیمان همکاری می‌بندد در موفقیت و شکست تجارت شما نقش به سزایی دارد به عبارتی تامین‌کننده شما نقش بزرگی در قیمت‌گذاری، موجودی کالا، خوش‌نامی، کیفیت خدمات و غیره دارد. 

انتخاب عمده فروش جهت خرید عمده از آن و انتخاب آن به عنوان شریک تجاری یک تصمیم مهم برای تجارت شماست. البته خیلی نیاز نیست سخت‌گیری کنید با توجه به چند نکته اساسی می‌توانید عمده فروش یا همکار تجاری خود را انتخاب کنید:

۱- کانال توزیع خود را درک کنید

قبل از شروع به برقرای ارتباط با عمده فروش‌ها یا شرکت‎‌های تجاری، بهتر است اطلاعات کاملی از اینکه در کجای زنجیره تامین قرار دارید را باید داشته باشید. اینکه شما تولیدکننده هستید و به دنبال یک شرکت برای تامین تجهیزات و یا مواد اولیه و مصرفی شرکت با اینکه شما یک عمده فروش باشید و دنبال خرید عمده کالا برای جور کردن سبد فروش خود باشید کلی با هم تفاوت دارند. 

پس به طور کلی ما چندین مرحله داریم که شما باید درک کنید در کدام مرحله از این فرایند هستید: 

  • تولیدکننده هستید و از یک سری همکاران خود برای کارخانه خود مواد اولیه به صورت عمده خریداری می‌کنید.
  • تولید کننده هستید ولی اینجا در نقش فروشنده ظاهر می‌شوید یعنی شما کالاهای تولیدی خود را به صورت عمده به متقاضیان و دیگر عمده فروشان می‌فروشید.
  • عمده فروش هستید و برای تکمیل سبد فروش خود نیاز به خرید عمده از کارخانه‌ها یا دیگر تجار هستید.
  • شما یا عمده فروش در یک منطقه جغرافیای خاص یا یک فروشگاه اینترنتی، فروشگاه زنجیره‌ای یا دیگر مدل‌های فروشگاهی هستید که باز برای ادامه حیات تجارت خود نیاز به خرید عمده از عمده فروش، تولیدکننده، تجار و یا دیگر واسطه‌ها دارید. 

درک اینکه شما در کدام مرحله از این کانال توزیع قرار دارید به شما در انتخاب تامین کننده یا انتخاب عمده فروش می‌تواند کمک کند.

۲- از تولیدکننده‌ها شروع کنید:

قبل از اینکه به تحقیق در مورد انتخاب تامین کننده جهت خرید عمده بپردازید اول مستقیم به سمت تولید کننده‌های خوش‌نام بروید و شانس خود را در این زمینه امتحان کنید اینکه آیا می‌توانید مستقیم از تولیدکننده خرید عمده داشته باشید یا نه؟

اینکه شما در این مسیر موفق شوید یا نه، به صنعت و بزرگ بودن تولید کننده بستگی دارد. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک معمولا از عمده فروشی‌های واسطه، خرید عمده خود را انجام می‌دهند چون بیشتر تولید کننده‌ها معمولا یک حداقل سفارشی را پیشنهاد می‌دهند که از توان و ظرفیت بازار و خود آن کسب‌وکار بزرگ‌تر است و امکان خرید عمده از تولیدکننده را ندارند. اگر تولیدکننده مناسبی که با حجم خرید شما بتواند کار کند پیدا نکردید در مرحله بعد، باید جستجوی عمده فروش و دیگر واسطه‌ها را باید شروع کنید.

۳- شبکه سازی کنید:

بهترین معاملات همیشه آنلاین نیستند. تعجب نکنید اگر رقبای شما همیشه معاملات بهتری را نسبت به شما انجام می‌دهند و راز خود را هم به کسی نمی‌گویند.

برای اینکه متوجه شوید از کجا خرید عمده خود را انجام دهید بهترین ایده این است که شبکه سازی خوبی داشته باشید و در گروه‌ها، انجمن‌ها، اتاق‌های بازرگانی و غیره عضو شوید و با افراد مختلف ارتباط بگیرید و شبکه خوبی بسازید. اگر وقت کافی برای این امر صرف کنید از پاداش آن یعنی از دریافت اطلاعات دست اول و بکر برخوردار خواهید شد. 

۴- رفتن به نمایشگاه‌های تجاری را فراموش نکنید:

یکی از بهترین روش‌های شبکه‌سازی و دیدار و گفتگو با عمده فروشان و کسب و کارها، شرکت در نمایشگاه‌های تجاری است. اگر آنها تمایلی به فروش عمده ولی بدون حداقل سفارش بودند شما قادر خواهید بود هر آنچه که نیاز دارید را در آنجا پیدا کنید.

در این روش شما علاوه بر اینکه به بازاریابی کسب و کار خود می‌پردازید فرصت این را خواهید داشت با عمده فروشان و تولیدکنندگان بالقوه صحبت کنید. این یک روش عالی برای تماس و برخورد اول است. علاوه براین، اگر شما بتوانید شخصا یک رابطه خوب از نزدیک با صاحبان کسب‌وکارها داشته باشید در زمان مذاکره در مورد قیمت و دیگر شرایط معامله می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

۵- ریویوها و نظرات کاربران را بخوانید:

اگر امکان حضور در نمایشگاه‌ها را ندارید روش بعدی خواندن نظرات و ریویوهای کاربران درباره عمده فروشان، تولیدکنندگان و همچنین در مورد محصولات مختلف را در سایت‌ها و فضای آنلاین بخوانید. 

شما با بررسی عمده فروش‌ها و دیگر کسب‌وکارهای B2B می‌خواهید بدانید که آیا آنها خدمات خوبی به مشتریان خود ارائه می‌دهند محصولات را به موقع تحویل می‌دهند و به طور کلی آیا کار کردن با آنها آسان است. یا می‌خواهید بدانید که در صورت بروز مشکل آنها چگونه با شما برخورد خواهند کرد آیا به شما کمک می‌کنند. اینها مواردی هستند که شما با خواندن نظرات و بخش نقدهای کاربران می‌توانید در مورد آنها قضاوت کنید. اگر تعداد نقدهای منفی در مورد یک کسب‌وکار B2B زیاد بود در همکاری با آنها حتما احتیاط کنید.

۶- فروشنده‌های مختلف را بررسی کنید:

حتی اگر فکر می‌کنید بهترین عمده فروش را پیدا کردید باز هم همیشه هوشمندانه رفتار کنید باز هم به جستجو ادامه دهید شاید در جایی دیگر به قیمت بهتر و مناسب‌تری بتوانید خرید انجام دهید.

همیشه به خاطر داشته باشید وبسایت یا دایرکتوری‌های مناسب برای هر صنف و صنعتی وجود دارد. شرکت‌های B2B و عمده فروش هم از این قاعده مستثنی نیستند. فروشگاه‌های اینترنتی عمده فروشی یا مارکت پلیس‌هایی B2B مثل ایکسب وجود دارند که می‌توانید قیمت‌های عمده فروش‌های مختلف را در آنها با هم مقایسه کنید و آنهایی که شرایط قیمتی و پرداختی بهتری دارند و خوشنام‌تر هستند را برای ادامه همکاری انتخاب کنید.

۷- در مورد قیمتی که می‌توانید بپردازید اطلاع کسب کنید:

صحبت از قیمت است قبل از اینکه با یک عمده فروش تماس بگیرید قیمتی که می‌توانید بپردازید را در بیاورید. اینکه شما چه قیمتی می‌توانید از یک عمده فروش بگیرید احتمالا به سایز کسب‌وکار شما بستگی خواهد داشت.

ساده‌ترین راه برای به دست آوردن کالاها به قیمت عالی، خرید عمده است. کسب و کار های کوچک قادر به خرید عمده نیستند پس باید سعی کنند با یک عمده فروشی که به اندازه خرید آنها فروش دارد ارتباط بگیرند و ارتباط طولانی مدتی با آنها بسازند. شاید الان با قیمت بالاتری نسبت به قیمت خرید عمده خرید کنند ولی در بلند مدت با ادامه همکاری می‌توانند قدرت چانه‌زنی و مذاکره داشته باشند و با شرایط بهتری معامله کنند.

۸- پیشنهادهای ویژه خرید محصول را بررسی کنید:

قبل از خرید اطمینان حاصل کنید که پیشنهاد همه عمده فروش‌ها و یا کسب‌وکارها را بررسی کردید و مطمئن باشید که چیزی که شما می‌خواهید خریداری کنید را دقیقا کدام یک از عمده فروشان ارائه می‌دهند. منتظر دریافت پیشنهادهای ویژه از طرف عمده فروش‌ها نباشید، خودتان پیش قدم شده و پیشنهادهای کالایی و قیمتی ویژه را از آنها بخواهید.

همچنین محصولی را که می‌خواهید بخرید را با آینده‌نگری بخرید و به آینده آن توجه کنید که آیا قرار است آینده بازار این محصول خوب شود آیا قرار است رشد کند یا محصول در دوره افول و بلوغ خود قرار دارد در این‌صورت برنامه‌ریزی بلند مدت در رابطه با این محصول و تامین‌کننده مرتبظش بی‌معنی یا کم اهمیت خواهد بود.

۹- اطمینان حاصل کنید که قابل اعتماد و اطمینان هستند:

آخرین نکته‌ای که وجود دارد این است که شما در مورد یک قرارداد با عمده فروش منتخب‌تان به مشکل بخورید و دریابید که آنها مثلا به تعهد حمل‌ونقل و ارسال کالا پایبند نیستند.

روابط بین کسب‌وکارها در زنجیره تامین، فروش و کسب و کارهای B2B باید از منظر هر دو طرف سودمند باشد اما بعضی وقت‌ها دیده می‌شود که برخی از این دو  طرف تمایل به ارائه خدمات به یک سری خریداران عمده دارند و معمولا خیلی زود شرکت‌های کوچک را کنار می‌گذارند و سرویس خوبی به آنها ارائه نمی‌دهند و با رشد بازار مشتریان کوچک خود را فراموش می‌کنند. پس قبل از انتخاب حتما مطمئن شوید که شریک تجاری‌تان را درست انتخاب کرده‌اید از افراد دیگری که قبلا با آنها کار کردند ارتباط بگیرید و سوالات‌تان را از آنها بپرسید.

۱۰- مذاکره کنید:

سرانجام، حتی اگر فکر می‌کنید قرارداد فوق العاده ای با یک شرکت بزرگ با قیمت مناسب دارید بازم مذاکره کنید شاید امتیازهایی گرفتید که هیچ فقط فکرش را هم نمی‌کردید. فقط توجه کنید مذاکره را زیادی پیچیده و سخت نکنید که منجر به از دست دادن شرایط قبلی هم شود پس هوشمندانه مذاکره کنید و دقیقا بدانید چه زمانی باید دست از مذاکره بکشید.

در موقع عقد قرارداد و یا انتخاب عمده فروش شما می‌توانید در مورد موارد مختلفی مذاکره کنید از قیمت گرفته تا حداقل سفارش و حتی زمان دقیق تحویل و غیره را می‌توان اشاره کرد. فقط توجه کنید شما مذاکره و چانه‌زنی را قبل بستن قرارداد انجام دهید چون بعد از نهایی و امضا شدن قرارداد فایده زیادی نخواهد داشت. 

با یک عمده فروش قابل اعتماد کار کنید

با این 10 نکته، شما می‌توانید این اطمینان را پیدا کنید که عمده فروشی که برای خرید عمده انتخاب می‌کنید تمام نیازهای کسب‌وکار شما را برآورده کرده و پوشش می‌دهد. همچنین می‌توانید اطمینان داشته باشید که یکی از بهترین عمده فروش‌ها یا دیگر کسب و کار تجاری را به عنوان شریک تجاری خود انتخاب کردید و در ادامه همکاری نه تنها چالشی برای شما ایجاد نخواهد کرد بلکه شما را در مسیر موفقیت کمک و راهنمایی خواهد کرد.

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید