مراحل یافتن تامین کننده دارای کالای عمده فروشی یا تجاری

پیدا کردن تامین کننده کالای عمده فروشی برای موفقیت تجارت عمده یا خرده شما امری ضروری و حیاتی است. اگر با تامین کننده کالای خود رابطه خوبی دارید به طور بالقوه می‌توانید شرایط پرداخت بهتری را دریافت کنید و انعطاف‌پذیری لازم را در کسب‌وکار خود فراهم کنید. از طرف دیگر یک تامین کننده غیر قابل اعتماد و غیر مسئول می‌تواند موجب خالی شدن قفسه‌های فروشگاه یا مواد مورد نیاز شما شود و باعث سوق دانن مشتریان شما به سمت رقیب و بدنامی شما شود. 

1- محصول خود را انتخاب کنید

اولین قدم برای یافتن یک تامین کننده برتر با ارائه محصولات و خدمات عالی از انتخاب کالای مناسب برای تجارت عمده فروشی و خرده فروشی یا تجاری شروع می‌شود. با دانستن درباره بازار، قبل از سرمایه‌گذاری در موجودی کالا یا انتخاب تامین کننده می‌توان باعث صرفه جویی در وقت، پول و سردرگمی خود شد. برخی سوالاتی که در انتخاب محصول خود باید در مورد آن فکر کنید و به آن پاسخ دهید شامل موارد زیر است.

  • آیا از سلیقه مشتری خود اطلاع دارید؟
  • آیا ویژگی‌های خاصی برای آنها مهم است؟
  • آیا مشتریان برای خرید نیاز به بودجه خاصی خواهند داشت؟
  • آیا مشتری احتمالی شما شرکت است یا فرد؟
  • آیا مشتریان شما خرید آنلاین را ترجیح می‌دهند یا خرید آفلاین و حضوری را؟

2- نوع تامین کننده خود جهت خرید عمده را تعیین کنید

بعد از اینکه شما نوع کالای خود جهت فروش در عمده فروشی خود یا جهت استفاده تجاری یا بازفرآوری را انتخاب کردید نوبت به تعیین این می‌شود که به کدام نوع تامین کننده جهت شروع کار نیاز دارید؟ توضیحات زیر در مورد انواع تامین و عرضه کننده محصول است که می‌تواند به شما در انتخاب تامین کننده با کیفیت جهت خرید عمده کالا در تصمیم گیری کمک کند.

تولیدکنندگان: برخی از تولیدکنندگان کالا را مستقیم به عمده فروشان و کسب و کارهای B2B می‌فروشند. تولیدکنندگان معمولا تمایل به فروش با حجم سفارشات بالا و همچنین فروش‌های عمده دارند اگر شما قصد خرید مستقیم در حجم بسیار بالا هستید این گزینه برای شما فوق العاده است. چون می‌توانید کالا را با قیمت پایین‌تر خریداری کرده و درآمد بیشتری هم در بیزینس خود به دست بیاورید. با این حال اگر سفارش شما مقادیر بالایی نیست که بتوانید از کارخانه‌ها مستقیما خریداری کنید می‌توانید در حال حاضر از واسطه‌ها برای تامین کالا خود کمک بگیرید.

توزیع کنندگان: این واسطه‌ها به طور معمول کسب‌وکارهایی هستند که بسیاری از خرده فروش‌ها، مغازه‌دارها، فروشگاه‌های اینترنتی و دیگر کسب‌وکارهای B2B از آنها خرید می‌کنند. آنها به صورت عمده خرید می‌کنند ولی نسبت به سفارش از کارخانه، حجم سفارش‌شان کمتر است. و بعد محصول خریداری شده را به مخاطبان خود با قیمت بالاتر از قیمت خریدشان می‌فروشند.

 

شرکت‌های خارجی یا نماینده‌های صادرکننده و وارد کننده‌ها: هیچ وقت در تجارت خود را محدود نکنید. محصولات خود برای فروش را در سطح بین الملل در نظر گرفته و در مورد آنها تحقیق کنید. بسیاری از شرکت‌های واردکننده می‌توانند به شما در پیدا کردن و وارد کردن محصولات مناسب بازار کمک کنند و شما می‌توانید به عنوان نماینده یا توزیع کننده داخلی آن محصول یا گروه محصول باشید. با این حال اگر خودتان با قوانین و شرایط واردات و صادرات آشنا هستید حتی می‌توانید مستقیما با کارخانه‌ها یا تولیدکننده‌های کشورهای خارجی ارتباط گرفته و مستقیم کالا را برای عرضه در بازار وارد کنید.

دراپ شیپرها: اگرچه بسیاری از دراپ شیپرها (Dropshipper) مانند توزیع کننده‌های عمده کار می‌کنند یعنی به صورت عمده خرید می‌کنند بعد با قیمت بالا به صورت خرده  محصولاتشان را می‌فروشند اما یک تفاوت اصلی با هم دارند دراپ شیپرها محصول را مستقیما از درب کارخانه ارسال می‌کنند. این روش برای فروشگاه‌های اینترنتی و برای کسب‌وکارهایی که امکان انبار محصول ندارند کاربرد فوق العاده‌ای دارد. 

با رشد کسب‌وکار و افزایش فروش‌تان، شما قادر به تامین کالا با قیمت‌های بهتر و همچنین شرایط پرداخت مطلوب‌تری خواهید شد. به عبارتی دیگر با قبضه کردن بازار و افزایش حجم بازار قدرت چانه‌زنی شما در بازار افزایش می‌یابد و شما راحت‌تر می‌توانید کار کنید. 

3- تامین کننده کالای عمده فروشی مناسب را پیدا کنید

اگر چه هزاران تامین کننده وجود دارد ولی اگر شما بدانید چه محصولاتی می‌خواهید و از کدام نوع تامین کننده باید آنها را تامین کنید عملا تعداد انتخاب‌تان محدود شده و شما می‌توانید به آسانی تامین کننده مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مرحله بعدی پیدا کردن یک سورس یا منبع از تامین کننده‌های مختلف و انتخاب یکی از آنهاست. 

نمایشگاه های داخلی یا خارجی برای تامین کننده کالای عمده فروشی

نمایشگاه‌های تجاری: یکی از بهترین مکان‌ها برای یافتن تامین کنندگان عمده محصولات باکیفیت، نمایشگاه‌های تجاری است. شما در نمایشگاه‌های تجاری این فرصت را خواهید داشت ببینید کدام تامین کننده‌ها کالا و بازار را جدی می‌گیرند همچنین از گفتگوی مستقیم با نماینده فروش شرکت‌ها، اطلاعات ارزشمندی کسب می‌کنید، از دانش شرکت‌ها در مورد محصول خود آگاهی پیدا می‌کنید و علاوه بر اینها می‌توانید بلافاصله انواع رقبا را با یکدیگر مقایسه کنید. 

انتشارات و مجلات تجاری: مجلات خاص یک صنعت و بازار منبع فوق العاده‌ای برای یافتن تامین کنندگان بالقوه است. اگر چه نمی‌توانید از آگهی‌های منتشر شده یک شرکت را قضاوت کنید ولی با جستجو در گوگل و پیدا کردن ردپای شرکت‌ها (Foodprint) در رسانه‌های مختلف و همچنین نظرات کاربران در مورد آنها بهترین گزینه را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید.

همکاران: افرادی در تجارت ممکن است وجود داشته باشند که تمایل داشته باشند به شما در پیدا کردن بهترین تامین کننده کمک کنند. این افراد را می‌توان در نمایشگاه‌های تجاری یا تماس با شرکت‌های غیر رقیب پیدا کرد. همچنین انجمن‌های آنلاین هم می‌توانند محل مناسبی برای مبادله داستان، ایده‌ها و تجربیات در مورد تامین کننده‌های مختلف باشند.

ای کسب تامین کننده محصولات و کالای عمده فروشی

جستجوی آنلاین و مارکت پلیس‌ها: اکثر تامین کنندگان عمده فروش دارای محصولات و سرویس باکیفیت و وب سایت‌های خوبی برای ارائه سرویس هستند اما جستجو کردن و پیدا کردن تکی هر کدام از آنها سخت و وقت‌گیر است. شما می‌توانید از جستجو و درخواست در پلتفرم‌ها و مارکت پلیس‌ها کار را آغاز کنید و به آسانی به تعداد قابل توجهی تامین‌کننده با کیفیت دسترسی پیدا کنید. سایت‌هایی مثل ایکسب که اولین و بزرگترین پلتفرم و مارکت پلیس B2B ایران است می‌تواند کمک خوبی برای کسب‌وکارها در یافتن تامین کننده باشد.

هنگام جستجو و ارزیابی تامین کنندگان مختلف، ارزیابی‌هایی‌های مدنظرتان را به طور کامل انجام دهید. از افراد و کسب‌وکارهای مرجع در مورد آنها پرس‌وجو کنید از همکاران خود در مورد آنها تحقیق کنید. ردپای دیجیتال آنها را از طریق جستجو را بررسی کنید و در نهایت در صورت امکان از سازمان‌های مرجع مثل اتاق بازرگانی در مورد قابل اعتماد بودن آنها استعلام بگیرید.

4- درباره شرایط مطلوب مذاکره کنید

بعد از اینکه تامین کننده مورد نظر خود را پیدا کردید در مورد کالا، حمل و نقل، شرایط پرداخت و غیره با آنها مذاکره کنید و از مذاکره نترسید مطمئن شوید که شرایط بهتری را در خرید به دست بیاورید. تامین کننده‌های عمده فروشی محصولات با کیفیت هم خواهان روابط بسیار خوبی با کسب‌وکارها و مخاطبان ارزشمند خود هستند. در موقع خرید کالا یک سری سوال وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود مثل:

  • شرایط حمل و نقل و دلیوری به چه صورت است؟
  • هزینه حمل بر عهده چه کسی است. شما یا تامین کننده؟
  • شرایط پرداخت به چه صورت است؟
  • آنها چه میزان تمایل دارند برای شما اعتبار در نظر بگیرند؟
  • سرعت حمل و تحویل محصول توسط آنها به چه صورت است؟
  • آیا اگر محصول خود را بفروشید و انبارتان خالی شود آنها زودتر محصول را به شما می‌رسانند؟

به هر حال چندین سناریو را بررسی کنید و خیلی منتظر نمانید تا یک شرایط اضطراری پیش بیاید و شما مجبور به خرید به هر قیمتی شوید.

ایجاد روابط تجاری بلند مدت با تامین کننده کالای عمده فروشی

ایجاد یک رابطه تجاری مناسب با تامین کننده خود یک منبع اصلی برای ایمن سازی ارتباط خوب با تامین کننده کالای عمده فروشی باکیفیت است. هرچه سابقه همکاری شما با آنها بیشتر باشد و هر چقدر وفادارتر باشید اهرم فشار و قدرت چانه زنی بیشتری خواهید داشت. شما به احتمال زیاد با ساختن ارتباط خوب در آینده با شرایط خوب و مناسبی از تامین کننده‌هایتان خرید انجام دهید و تامین کننده‌ها هم بخاطر این ارتباط طولانی مدت و سازنده در مذاکره با شما انعطاف‌پذیرتر خواهند بود. 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید