عمده فروشی اینترنتی بر بستر تجارت الکترونیک

0
660
عمده فروشی اینترنتی بر بستر تجارت الکترونیک
عمده فروشی اینترنتی بر بستر تجارت الکترونیک

با گسترش تکنولوژی و توسعه تجارت الکترونیک، نوع جدیدی از عمده فروشی به وجود آمد که در آن کارآفرینان حوزه تجارت الکترونیک با ایجاد بستر آنلاین مبادلات عمده فروشی سنتی را متحول و آسان‌تر کردند.

وقتی صحبت از تجارت الکترونیک می‌شود. کلمه‌ای که اولین بار به ذهن خطور می‌کند رشد است. تحقیقات مختلف در زمینه تجارت الکترونیک نشان می‌دهد که فقط در ۱۴ سال گذشته تجارت الکترونیکی در کل جهان سر به فلک کشیده است.

در حقیقت پیش بینی‌های رشد تجارت الکترونیکی حکایت از این دارند که تا سال ۲۰۲۲، درآمد تجارت الکترونیکی فقط در ایالات متحده بالغ بر ۶۳۸ میلیارد دلار و حتی فراتر رود. در سطح جهانی هم رشد تجارت الکترونیک در یک مسیر صعودی پیش بینی می‌شود.

به طور کلی طبق آخرین بررسی‌ها افراد بالای ۳۰ درصد از بودجه خود را به صورت آنلاین یا در بستر تجارت الکترونیک خرج می‌کنند و نکته دیگری که وجود دارد فرصت رشد زیاد این بستر است که همچنان با اشباع شدن بازار فاصله زیادی دارد و همچنان در مرحله رشد چرخه عمر خود قرار دارد.

تجارت الکترونیک چیست؟

اساسا تجارت الکترونیک به خرید و فروش کالا در بستر اینترنت اطلاق می‌شود که از خرید از طریق موبایل گرفته تا رمزگذاری پرداخت و غیره را شامل می شود. تجارت الکترونیک طیف گسترده‌ای از داده‌ها، ابزارها و سیستم‌ها را برای فروشندگان آنلاین فراهم می‌کند. بیشتر شرکت‌هایی که در بستر تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند از فروشگاه‌های اینترنتی و مارکت پلیس‌ برای انجام هر دو فعالیت بازاریابی و فروش و همچنین نظارت بر تدارکات و پشتیبانی و تحقیق و توسعه استفاده می‌کنند.

به طور کلی شش مدل تجارت الکترونیکی (B2C, B2B, C2C, C2B, B2A, C2A) وجود دارد که B2B یکی از شناخته‌ترین آنهاست. تجارت الکترونیک B2B مربوط به فروش‌های انجام شده بین کسب‌وکارهایی مانند تولید کننده‌ها، عمده فروشان و خرده فروشان است این نوع تجارت الکترونیک معمولا با مشتری نهایی در ارتباط نیست و فقط بین نهادهای تجاری اتفاق می‌افتد. و در بیشتر مواقع مبادلات زنجیره تامین شامل مواد اولیه و تجهیزات و همچنین زنجیره فروش به صورت عمده فروشی یا شاهرگی از این کانال انجام می‌شود.

تاریخچه تجارت الکترونیک

تاریخچه تجارت الکترونیک به بیش از آنچه تصور می‌کنید بر می‌گردد در ابتدا حدود ۴۰ سال پیش اولین شکل خود را معرفی کرد و بعد از آن با گسترش اینترنت و فناوری‌های جدید توسعه یافت.

در سال شرکت ۱۹۶۹، شرکت CompuServe به عنوان اولین شرکت تجارت الکترونیک تاسیس شد و در سال ۱۹۷۹، Michael Aldrich اولین مدل خرید اینترنتی را اختراع کرد. و این زنجیره هر ساله پیشرفت و پیشرفته‌تر شد تا ما به مدل کنونی آن در ارتباط هستیم و شاید دیگر بدون این بستر کار تجارت در عصر کنونی به مشکلات بزرگی مواجه شود و کلا تجارت بدون بستر تجارت الکترونیکی دیگر قابل تصور نیست و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت نمی‌کنند احتمالا توسط شرکت‌های جدید از بازار خارج خواهند شد.

ظهور مارکت پلیس تجارت الکترونیکی

مارکت پلیس‌های تجارت الکترونیکی از اواسط دهه ۱۹۹۰ با راه اندازی غول‌هایی مانند آمازون و علی بابا آغاز به کار کردن و در سراسر دنیا خودشان را توسعه دادند که امروزه همه این مارکت پلیس‌ها را به خوبی می‌شناسند و به بستری امن برای مقایسه و خرید و فروش‌های آنلاین تبدیل شده است که سالیانه حجم عظیمی مبادلات در این بسترها انجام می‌شود.

در این شیوه عمده فروشان با ایجاد پلتفرم‌های آنلاین ارتباط بین تامین کننده‌ها و خرده فروشان خود را تسهیل می‌بخشند علاوه براین عملکرد خود در کنترل موجودی انبار و تحویل به موقع کالا و غیره را نیز ارتقا بخشیدند. اما این سیستم هم همچنان نیازهای این صنعت را برآورده نمی‌کند و مشکلات مختلفی مثل عدم دسترسی به تامین کنندگان یا خرده فروشان مختلف و غیره دارد به عنوان مثال شما اگر بخواهید بین تامین کننده‌های مختلف یکی را انتخاب کنید باید دائما یه بانک اطلاعاتی به روز از تامین کننده‌ها، محصولات، قیمت و غیره آنها داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز با آنها مذاکره کرده و یکی را برای ادامه همکاری انتخاب کنید.

به طور کلی مشکل اصلی این است که عمده فروشی یک ساختار یا سیستم صنعتی منسجم نیست و در بیشتر مواقع عمده فروشی مجموعه ای از تامین کنندگان و تولیدکنندگان تصادفی هستند که در سراسر کشور یا جهان پراکنده شده اند و با هم به مبادلات تجاری می‌پردازند.

به طور کلی عمده فروشی آنلاین رویکردی سیستماتیک و استراتژیک برای راه اندازی یک عمده فروشی از طریق نرم افزار تحت وب یا ابری است که به آن تجارت الکترونیک عمده فروشی هم می‌گویند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید