تجارت الکترونیک B2B: استراتژی بازاریابی B2B که همه باید بدانند

0
585
هر آنچه در مورد تجارت الکترونیک B2B باید بدانید

در سال 2020 تجارت الکترونیکی B2B، در مقایسه با صنعت B2C، دو برابر بزرگتر شد. در واقع، پیش‌‌بینی می‌شود که بزرگترین رشد تجارت الکترونیک از سال 2020 تا 2025 باشد. اما چه اقداماتی می‌تواند به تسریع این روند کمک کند. قاعدتا استراتژی بازاریابی B2B یکی از عوامل موثر در این رشد است.

این بدان معناست که اتفاقات بزرگی برای بازاریابی B2B در آستانه رخ دادن است. Merit ادعا می‌کند که 73 درصد از خریداران B2B امروزه میلینیال‌ها یا Millennials هستند (که متولدین دهه 70 و 80 در ایران هستند)، متولدین این دهه‌ها خرید آنلاین را ترجیح می‌دهند دلیل عمده این اتفاق این است که تجارت الکترونیک B2B با سرعت نور رو به رشد و پیشرفت است.

طبق آخرین مقاله نشریه Meticulous Research، انتظار می‌رود بازار تجارت الکترونیک جهانی با رشد CAGR 11.1 درصدی تا 2025 همراه باشد و تا سال 2025 به 24265.12 میلیارد دلار برسد.

این را می‌توان به عواملی از جمله افزایش نفوذ تلفن همراه و اینترنت، پیشرفت‌های فنی مانند کلان داده‌ها و سیستم عامل‌های تجارت الکترونیک مبتنی بر ابر گزینه‌های پیشرفته حمل و نقل و پرداخت افزایش درآمد نسبت داد.

Push for Amazon بازار B2B آمازون است، که امکان استعلام قیمت، انتخاب و راحتی در خرید آمازون را با ویژگی‌ها و مزایای طراحی شده برای کسب‌وکارها و شرکت‌ها در هر اندازه، به مشتریان تجاری ارائه می‌دهد. این برنامه با ترکیب خریدهای یک مرحله‌ای آشنای آمازون با تخفیف‌های کمی، مقایسه قیمت، تایید شرکت و حساب‌های چند کاربره، طراحی شده است.

برنامه عضویت سالانه رقابتی آن به گونه‌ای است که مانند اعضای Prime در نظر گرفته شده است، اعضای کسب و کار آمازون از مزایای حمل و نقل رایگان به مدت دو روز بهره‌مند می‌شوند.

چگونه می‌توان اکثر مصرف‌کنندگان را با یک استراتژی بازاریابی B2B مستقیم درگیر کرد؟

در اینجا پنج گام مناسب برای تدوین استراتژی بازاریابی B2B بیان می‌شود که اگر با گذشت زمان و با ثبات اجرا شود، می‌تواند به موفقیت شما کمک کند.

1- یک وبلاگ برای سایتتان ایجاد کنید

به خاطر داشته باشید که فروشگاه تجارت الکترونیک شما باید به گونه‌ای باشد که پاسخگوی نیازهای مشتریان باشد تا آنها را به خرید و تصمیم‌گیری درست کند. هنگامی که برای وب سایت خود وبلاگ ایجاد می‌کنید، ضمن اینکه سئو ارزشمندی کسب می‌کنید، می‌توانید از جامعه هدف خود هم با دادن اطلاعات بیشتر پشتیبانی کنید.

2- بک لینک با کیفیت بالا برای سایتتان بگیرید

برای توسعه ارتباطات و محتوای B2B خود، پیوندها یا لینک‌های با کیفیت از صفحات دیگر وب سایت‌های معتبر بگیرید. این شیوه به ایجاد ارتقا و رشد سایت شما می‌شود. گرفتن بک لینک را می‌توانید با انتشار رپورتاژ در سایت‌های خبری بگیرید. این شیوه یکی از بهترین روش‌های بازاریابی است. برای گرفتن بک لینک از سایت خبری ایکسب می‌توانید با ما تماس بگیرید.

درج رپورتاژ خبری در مجله ایکسب

3- یک استراتژی سئو برای سایتتان تدوین کنید

URL های خود را بهینه کنید. به خاطر داشته باشید که این کار یکی از اصول اصلی برای بهبود وضعیت سایت شماست و به بهبود لینک‌های مختلف سایت شما کمک می‌کند و می‌تواند به دیده شدن بهتر سایت شما در گوگل کمک کند.

4- سرعت سایت‌تان را بهبود دهید

مردم از انتظار برای بارگیری صفحه تجارت الکترونیک متنفر هستند. چه یک صفحه B2C باشد چه یک صفحه B2B، برای ارائه یک تجربه سریع باید همه تلاش خود را انجام دهید در غیر این صورت، مشتریان تجارت خود را از دست خواهید داد.

5- اهدافی را برای سایت تجارت الکترونیک B2B خود تعیین کنید

به طور متوسط​​، مشتریان B2B بیشتر از مصرف‌کنندگان B2C تحقیق می کنند زیرا آنها در حال تصمیم‌گیری در مورد تجارت هستند.

نیاز مشتریانتان را درک کنید و خدماتی را به آنها ارائه دهید که به یافتن بهترین‌ها و بهترین محصولات به آنها کمک کند. هنگامی که در فضای B2B کار می‌کنید باید فضایی مانند B2C ایجاد کنید تا بتوانید تقاضا ایجاد کنید، روابط بهتری با مشتریان برقرار کنید و در نهایت فروش خود را افزایش دهید.

6- ارتباطی ثابت با مصرف‌کننده ایجاد کنید

تقاضای تولید را با برقراری ارتباط مداوم، نه فقط در فصل‌های خاص یا فصل خرید، افزایش دهید. در این راستا بهتر است از همه کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود استفاده کنید و مدام محتوای آنها را به روز رسانی کنید.

برای داشتن ارتباطی موثر و مداوم بهتر است از تجربه کاربری سایتتان غافل نشوید و آن را جزو اولویت‌هایتان قرار دهید. همانطور که مصرف‌کنندگان به سایت‌هایی با محتوای جذاب، گرافیک خوب علاقه‌مند می‌شوند قطعا خریداران عمده فروشی هم به درگاه‌هایی که تجربه کاربری خوبی برایشان ایجاد می‌کنند وابسته می‌شوند. حتما سایتتان را برای موبایل بهینه سازی کنید و همواره سعی کنید سایتتان را در راستای نیاز مخاطبانتان به روز کنید.

سایت‌های B2C به اهمیت این موضوع کاملا واقف هستند و دائما وب سایت‌های خود را برای دسکتاپ، تبلت و موبایل بهینه می‌کنند. این برای سایت‌های B2B نباید تفاوتی داشته باشد. دقت داشته باشید که یکی از ارکان برندسازی و ثبت برندتان در اذهان مشتریانتان خوب بودن سایتتان است.

7- داستان برندها را بیان کنید

سایت‌های فعال در حوزه B2B باید این امکان را برای شرکت‌های فعال در سایتشان فراهم کنند تا آنها بتوانند داستان برندشان را برای مشتریانشان بیان کنند و این اصل یکی از اصول مهم در عمده فروشی است. داستان برند هم برای فروش به خریداران جدید و هم تقویت روابط با خریداران فعلی لازم است.

8- از سیستم عامل‌ها، فناوری‌ها و ویژگی‌های برتر برای سایت B2B خود استفاده کنید

انتخاب یک بستر خرید، پایه و اساس هرگونه فعالیت تجاری تجارت الکترونیک است. بیشتر سیستم عامل‌های پیشرو مناسب هر صنعتی نیستند و ویژگی‌های اصلی خرید، پرداخت، حمل‌ونقل و مدیریت فروشگاه را به خوبی ندارند. برای B2B، انتخاب یک بستر مناسب تجارت الکترونیکی تصمیمی نیست که به راحتی گرفته شود.

تجارت الکترونیک B2B در ایران:

وقتی نام تجارت الکترونیک B2B به میان می‌آید اکثرا یاد نام‌های بزرگی مثل شاپیفای، علی بابا یا مگنتو می‌افتیم اما در ایران هم سایت ایکسب از سال 82 فعالیت خود را آغاز کرده است و یکی از بزرگترین سایت‌های تجارت الکترونیک و عمده فروشی آنلاین در ایران است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید