مدیریت عمده فروشی آنلاین محصولات

از زمانی که بازارهای تجاری به سمت رقابتی‌تر شدن پیش رفتن، فروش محصول و یافتن مشتری جدید به یکی از سخت‌ترین کارها در شرکت‌های عمده فروشی تبدیل شده است. اما راه و روش‌های نوینی در عصر تجارت الکترونیک وجود دارد که دغدغه فروش شما را کم می‌کند و شما به جای تمرکز بر فروش به طراحی‌های جدید، نوآوری در محصول و برندینگ نام تجاری خود و یا ساده‌سازی و بهینه‌سازی عملیات‌تان متمرکز می‌کند. یکی از روش‌های مناسب این کار، حضور در فروشگاه‌های اینترنتی B2B یا ایجاد فروشگاه اینترنتی B2B است. اما قبل از اینکه به نحوه حضور در این فروشگاه‌ها بپردازیم به بحث مدیریت عمده فروشی و عمده فروشی آنلاین می‌پردازیم.

مدیریت عمده فروشی آنلاین چیست؟

عمده فروشی به عمل فروش محصول در حجم وسیع و با قیمت پایین به خرده فروش‌ها و دیگر همکاران تجاری اطلاق می‌شود. با توجه به این نکته و پیشرفت تجارت الکترونیک، بحث مدیریت عمده فروشی آنلاین پیش می‌آید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مدیریت عمده فروشی آنلاین یک رویکرد سیستماتیک و استراتژیک برای عملیاتی کردن بیزینس عمده فروشی از طریق پلتفرم و نرم افزارهای ابری است که با نام تجارت الکترونیک عمده فروشی هم شناخته می‌شود.

فراهم کردن چنین ساختاری از طرف عمده فروشان کوچک-متوسط و چابک با رشد بالا که فرایندهای پیچیده سنتی و آفلاین را به صورت دیجیتالی و ساده می‌کنند می‌تواند مزیت‌هایی زیر را برای خود و مشتریانش ایجاد کند:

  • خلاقیت و پیشتازی در بازاریابی
  • ساده سازی فرآیندهای معاملاتی
  • اجرای راحت و با بازدهی بالای کمپین های فروش و ساده سازی ساختار معاملات
  • بهینه و آسان سازی فرایند صدور صورتحساب، فاکتور، بودجه بندی و سفارشات مجدد
  • بهبود تجربه و مدیریت ارتباط با مشتری
  • در نهایت، ساده سازی مدیریت عمده فروشی، مدیریت موجودی کالا در انبار، تکمیل سفارشات و بهینه سازی زنجیره تامین برای شرکت‌ها

به طور کلی این بررسی تا اینجای کار به ما نشان می‌دهد که چگونه یک پلتفرم یا سیستم مدیریت B2B می‌تواند در دنیای تجارت الکترونیکی به عمده فروش‌ها و شرکت‌های صنعتی برای فروش بیشتر، رشد سریع‌تر و هوشمندانه‌تر کمک کند.

پس می‌توان نتیجه گرفت که احتمالا بدون داشتن یک پلتفرم عمده فروشی آنلاین یا بدون حضور در مارکت پلیس های B2B آنلاین در بیزینس و کسب و کار خود با مشکل مواجه خواهید شد. حال سوال بعدی که پیش میاد این است که:

چرا عمده فروشی آنلاین و فروش آنلاین تجهیزات و محصولات صنعتی، سبک جدیدی در فروش B2B است؟

جواب این سوال این است که سرمایه‌گذاری در بستر تجارت الکترونیک عمده فروشی و صنعتی به شما این امکان را می‌دهد تا کار شما کارآمدتر و موثرتر پیش برود و همچنین فرصت‌های بی‌شماری برای رشد کسب‌وکار شما فراهم می‌کند.

داده‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که خریداران محصولات صنعتی و مشتریان عمده فروشی‌ها قبل از خرید:

  • 74 درصد از افراد قبل از خرید از اینترنت و فضای وب برای انجام تحقیقات و جستجو استفاده می‌کنند.
  • 73 درصد از کانال‌های دیجیتال برای خریدهای مربوط به شرکت‌شان استفاده می‌کنند.
  • 82 درصد افراد دوست دارند تجربه خریدشان از کسب‌وکارهای آنلاین شبیه به تجارب خرید خرد برای خودشان باشد.
  • 74 درصد از افراد برای خرید بیش از نیمی از خریدهای تجاری خود به صورت آنلاین تحقیق می‌کنند و 53 درصد از آنها به صورت آنلاین خرید می‌کنند.

به عبارت دیگر، مصرف‌کننده‌های B2B مدرن قبل از خرید، تحقیقات خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند و شخصا خودشان هم این کار را انجام می‌دهند و خریداران عمده و صنعتی دیگر منتظر شما برای برقراری تماس نمی‌نشینند تا با آنها تماس بگیرید. بلکه خودشان با جستجو، پارتنر مورد نظر خودشان را جهت همکاری پیدا می‌کنند.

چرا خریداران عمده و صنعتی شروع به تحقیق می کنند؟

دلایل بسیاری برای جستجو و سرچ خریداران عمده و صنعتی B2B وجود دارد دلایل اصلی که نشان می‌دهد چرا خود خریدارها تصمیم به سرچ می‌گیرند به صورت زیر است:

  • به دنبال راه حل‌های بالقوه برای حل مشکل یا مسئله فعلی هستند.
  • محصولات، قیمت‌ها و شرایط خرید برندها و شرکت‌های مختلف را باهم مقایسه می‌کنند.
  • مرحله اولیه فرایند خرید را همزمان با جستجو در گوگل با هم شروع می‌کنند تا نهایتا یک شرکت را انتخاب کنند.

پس شما با داشتن یک پلتفرم آنلاین یا ساخت پروفایل و فروشگاه اینترنتی در یک مارکت پلیس B2B و ارائه اطلاعات مورد نیاز خریداران به صورت آنلاین می‌توانید مشتری را در دست خود نگه دارید.

شما می‌توانید حتی به مشتریان فعلی خود این اجازه و قدرت را بدهید تا بتواند به صورت کامل، کل فرایند خرید را تا پایان با چند تا کلیک به سادگی پیش ببرند. به عنوان مثال ایجاد یک بستر تجارت الکترونیکی B2B برای مشتریان شما این امکان را می‌دهد که:

  • خریدهای مکرر انجام دهند.
  • فرایند دلیوری را برنامه‌ریزی و مانیتور کنند.
  • برای کالاهای جدید دوباره به صفحه محصولات برگردند.
  • در صورت لزوم فرایند را تغییر دهند بدون آنکه منتظر تماس از طرف شما باشند.
  • با دادن کنترل بیشتر به مشتری آنها تجربه بهتری از شما خواهند داشت و باعث ایجاد اعتماد بیشتر و تکرار خریدهای بیشتر در آینده خواهد شد.

پلتفرم ایکامرس عمده فروشی محصولات و تجهیزات صنعتی چه مزیتی برای کسب و کارها دارند؟

برای شروع بحث، بیایید اول این را بررسی کنیم که چرا آوردن شرکت عمده فروشی‌تان به سمت آنلاین یا کشیده شدن شرکت‌های B2C به سمت عمده فروشی، به نفع مشتریان موجود و همچنین جذب مشتریان جدید است.

  • کارایی:

هیچ شکی در این وجود ندارد که فناوری منجر به آسان‌تر شدن کارها می‌شود و این در دنیای خرده فروشی به وضوح جا افتاده است. به عنوان مثال، شما با ایجاد پلتفرم آنلاین یا استفاده از پلتفرم‌های مارکت پلیس B2B موجود یک کانال دو طرفه بین زنجیره تامین و فروش خود ایجاد می‌کنید که باعث آسان‌تر شدن کارها می‌شود. و هر چقدر شما با نشان دادن چشم اندازها، لیدها یا همان مشتریان بالقوه را به پایین قیف فروش خود برسانید احتمال مشتری شدن آنها بیشتر است.

فعالیت آنلاین آنها می‌تواند روند معاملات را ساده‌تر و سریع‌تر کند و تیم فروش شما نیازی برای گرفتن یک مشتری دست و پا بزند و اتوماسیون و پلتفرم استفاده شده این کار را به آسانی انجام می‌دهد و مشتری را به سمت خرید هدایت می‌کند و تیم شما می‌تواند انرژی خود را در ارائه سرویس درجه یک به مشتری صرف کند.

  • اتوماسیون:

کارایی در حقیقت یک روی سکه است. در حقیقت این راهکار می‌تواند تیم شما را اثربخش‌تر هم بکند.به عنوان مثال طبق تحقیق که مک‌کنزی انجام داد متوجه شد که عمده فروش‌ها و کسب‌وکارهای صنعتی که از راهکارها و اتوماسیون‌های مبتنی بر بازاریابی و فروش آنلاین استفاده می‌کنند پنج برابر بیشتر از کسب و کارهای سنتی رشد درآمد داشتند.

یا تحقیق دیگری مشخص شد که شرکت‌هایی که از این پلتفرم‌های آنلاین مانند مارکت پلیس های B2B آنلاین استفاده می‌کنند افزایش سفارش 44 درصدی را گزارش دادند. در پاسخگویی به نیازهای مشتریان در طول سفر و فرایند خرید مشتری اگر شما بتوانید سرویس درجه یک ارائه دهید قطعا آنها برای ادامه همکاری به سمت شما برمی‌گردند.

  • رشد:

از آنجایی که حضور آنلاین شما موجب کارآمدی و اثر بخش‌تر شدن بیزینس عمده فروشی و صنعتی شما می‌شود پس همیشه به خاطر داشته باشید عمده فروشی آنلاین برای شما موقعیتی پیش می‌آورد که فرصت بزرگی برای رشد داشته باشید.

این از آنجایی ناشی می‌شود که با وجود داشتن بستر عمده فروشی آنلاین، کار و فروش شما بیشتر می‌شود و منابع کمتری هم برای انجام کارها نیاز خواهید داشت. این به این معنی است که با ساده‌سازی کارها و ارائه ارزش بیشتر به مشتری اکنون تیم شما وقتی بیشتری برای صرف خلاقیت و ابتکارات جدید برای رشد کسب و کار عمده فروشی و یا صنعتی شما دارد.

  • بازاریابی:

با آنلاین کردن تجارت عمده فروشی و یا صنعتی خود شما این امکان را خواهد داشت تا استراتژی بازاریابی اینباند (Inbound Marketing) و نوینی را برای جذب مخاطب تدوین و پیاده‌سازی کنید. مخاطبان B2B دائما در حال جستجو و جمع‌آوری اطلاعات هستند اگر شما بتوانید توضیحات محصول، بلاگ، شبکه‌های اجتماعی‌تان را فعال کنید و اطلاعات جستجو شده توسط مخاطبان را نشر دهید باعث جلب توجه و جذب این مخاطبان خواهید شد.

  • تجربه مشتری:

داشتن حضور آنلاین قوی این امکان را به شما می‌دهد تا در هر موقعیت و زمان یک تجربه مشتری خوبی، متناسب با نیاز آنها بسازید. تجربه خوب مشتری از طریق فراهم کردن امکانات و ارائه اطلاعات به موقع به مشتری می‌تواند ایجاد شود.

خلاصه و نتیجه گیری:

شما امروزه برای مدیریت عمده فروشی خود نیازمند روش‌ها و راه حل‌های نوین برای ارائه ساده و موثر خدمات به مشتریان هستید که دو مورد از آن راه حل‌ها به این صورت است که شما یک پلتفرم و فروشگاه اینترنتی برای خود راه اندازی کنید یا اینکه از پلتفرم‌های مارکت پلیس B2B مانند سایت ایکسب استفاده کنید. حال شاید برایتان سوال باشد که کدام یک از این دو روش بهترین گزینه است. قطعا به استراتژی شما بستگی دارد که کدام روش را انتخاب کنید ولی چند تا توصیه و راهنمایی اینجا لازم است:

  • راه اندازی یک پلتفرم شخصی نیازمند سرمایه‌گذاری است ولی پلتفرم مارکت پلیس یا فروشگاه اینترنتی B2B نیازی به هزینه و سرمایه گذاری ندارد.
  • سئو کردن و بالا نگهداشتن کلمات کلیدی یک شرکت در فروشگاه اختصاصی کاری سخت و هزینه‌بر است ولی در مارکت پلیس‌ها به دلیل همه جانبه بودن‌شان از نظر سئویی راحت‌تر بالا می‌آیید و در صفحات اول گوگل قرار می‌گیرد.
  • دستیابی به مشتری و تامین کننده‌های جدید در مارکت پلیس‌ها به دلیل جامع بودن بانک اطلاعاتی شرکت‌ها در آن، آسان است.
  • شما حتی با ساختن فروشگاه اختصاصی خود جهت تقویت ردپای خود در فضای دیجیتال همزمان در مارکت پلیس‌ها هم می‌توانید حضور دارشته باشید.

موارد بسیار دیگری هم وجود دارد که استفاده از مارکت پلیس‌هایی مانند ایکسب (Ecasb.com)  را در ابتدای حضور خود و حتی بعد از ایجاد فروشگاه اینترنتی اختصاصی توجیه می‌کند. برای شروع به کار و آشنایی با نحوه کار مارکت پلیس‌ها شما می‌توانید با یک اسکیل کوچیک‌تر و به صورت رایگان شروع کنید.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید