How to Start a Dropshipping Business:

دراپ شیپینگ (Dropshipping) یک مدل تجاری است که به کارآفرینان این امکان را می‌دهد تا بدون آنکه در واقع کالاهای خود را انبار کنند، یک تجارت آنلاین راه‌اندازی کنند و محصولات را به خریداران خود بفروشند. در عوض، هنگامی که یک فروشگاه دراپ شیپینگ کالایی را می‌فروشد، کالا را از شخص ثالث خریداری می‌کند و مستقیما به مشتری ارسال می‌شود.

از آنجا که کارآفرینان قبل از شروع فروش مجبورند مبلغ قابل‌توجهی از پول خود را صرف موجودی کالا کنند، این هزینه‌ها واقعا محدودکننده به نظر می‌رسند. اما دراپ شیپینگ راهی قابل دسترس برای کارآفرینان است تا بتوانند مشتریان را به محصولات مورد نظرشان برسانند بدون آنکه نیاز به انبار کالا و موجودی داشته باشند.

با وجودی که سال‌هاست دراپ شیپینگ در کشورهای جهان در حال اجراست اما هنوز هم در ایران این روش روشی ناشناخته است. به همین دلیل ما این راهنمای جامع را نوشتیم تا در خصوص نحوه کارکرد دراپ شیپینگ، سایت‌های دارپ شیپینگ معتبر، نحوه انتخاب محصولاتی که کاملا منطبق با دراپ شیپینگ باشند و توصیه‌های فروش و بازاریابی که همه باید در جستجوی مشتری بدانند، صحبت کنیم.

تعریف دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ یک روش مناسب برای خرده فروشی کالاهاست که در آن فروشگاه مستقیما محصولات خود را به فروش نمی‌رساند. در عوض، وقتی یک فروشگاه کالایی را با استفاده از مدل دراپ شیپینگ می‌فروشد، کالا را از شخص ثالث خریداری کرده و مستقیما به مشتری ارسال می‌کند. در نتیجه، فروشنده مجبور نیست مستقیما محصول را داشته باشد.

بزرگترین تفاوت بین دارپ شیپینگ و مدل استاندارد خرده فروشی این است که فروشنده موجودی ندارد یا انبار ندارد. در عوض، فروشنده موجودی را در صورت نیاز از شخص ثالث معمولا از یک عمده فروش یا تولیدکننده بعد از گرفتن سفارش خریداری می‌کند.

تحقق دراپ شیپینگ: درک زنجیره تامین و فرآیند تحقق

زنجیره تامین اصطلاحی فانتزی است و راهی را که یک محصول طی می‌کند را از زمان تولید از تولید و در نهایت زمانی که به دست مشتری می‌رسد را توصیف می‌کند.

شما برای داشتن یک سیستم دراپ شیپینگ باید سه حلقه اصلی زنجیره تامین آن یعنی تولیدکننده، عمده فروش و خرده فروش را درک کنید.

تولیدکنندگان

تولیدکنندگان، محصول را تولید می‌کنند و بیشتر آنها معمولا مستقیما محصولات تولید خود را به مردم نمی‌فروشند. در عوض، آنها محصولات خود را به صورت عمده به عمده فروشان و یا خرده فروشی‌ها می‌فروشند. خرید مستقیم از تولیدکننده ارزان‌ترین روش خرید محصولات برای فروش مجدد است، اما برای این کار باید حداقل شرایط خرید را داشته باشید که تا بتوانید خرید عمده از کارخانه را انجام دهید. همچنین هنگام فروش محصولات به مشتریان، باید انبار و بارگیری کنید. به همین دلایل، خرید مستقیم از عمده فروش اغلب راحت‌تر است تا خرید از کارخانه.

عمده فروشان

عمده فروشان، محصولات را به صورت عمده از تولیدکنندگان خریداری می‌کنند، آنها را انبار می‌کنند و سپس آنها را برای فروش مجدد به مردم به خرده‌فروشان می‌فروشند. عمده فروشان معمولا کالاهایی از ده‌ها تولیدکننده – اگر نه صدها – را تهیه می‌کنند و تمایل دارند در یک صنعت خاص یا جایگاه ویژه کار کنند. بیشتر آنها اپراتورهای عمده فروشی عمده هستند، به این معنی که آنها فقط به خرده فروشان می‌فروشند و نه مستقیم به عموم مردم.

خرده فروشان

خرده فروش، هر کسی است که محصولات را مستقیما به مردم می‌فروشد. اگر شما کسب و کاری را اداره می‌کنید که سفارشات خود را از طریق تامین‌کنندگان دراپ شیپینگ انجام می‌دهند، شما یک خرده فروش هستید.

دراپ شیپینگ یک سرویس است، نه یک نقش

همانطور که متوجه شدید دراپ شیپر یکی از بازیکنان ذکر شده در زنجیره تامین نیست. چرا؟ چون هر یک از این سه حلقه تامین کالا یعنی تولیدکننده، عمده فروش یا خرده فروش می‌تواند به عنوان یک جز اصلی عمل کند!

فقط به این دلیل که شخصی ادعا می‌کند فروشنده سریعی است به این معنی نیست که محصولات را به قیمت عمده فروشی از او دریافت می‌کنید. این به این معناست که شرکت محصولات را از طرف شما ارسال می‌کند.

دراپشیپینگ

دراپشیپنگ در عمل: فرآیند سفارش

اکنون که بازیکنان درگیر را در پروسه دراپ شیپینگ فهمیدید، بیایید نگاهی به نحوه پردازش سفارش بیندازیم. برای توضیح، ما سفارشی را که در فروشگاه فیزیکی ارائه شده است را بیان می‌کنیم، Phone Outlet، یک برند آنلاین است که متخصص لوازم جانبی تلفن‌های هوشمند است. Phone Outlet تمام محصولات خود را مستقیما از یک عمده فروش که ما لوازم جانبی عمده فروشی می‌نامیم، ارائه می‌دهد.

در ادامه نمونه‌ای از چگونگی کل مراحل سفارش وجود دارد:

مرحله اول: سفارش مشتری با فروش تلفنی

آقای آلن برای گوشی هوشمند جدید خود به یک وسیله جانبی احتیاج دارد و از طریق فروشگاه آنلاین Phone Outlet سفارش می‌دهد. پس از تایید سفارش، چند داستان اتفاق می‌افتد:

Phone Outlet و آقای آلن تایید نامه الکترونیکی سفارش جدید را که به طور خودکار توسط نرم افزار فروشگاه ایجاد می‌شود دریافت می‌کنند.
پرداخت آقای آلن تسویه می‌شود و به طور خودکار به حساب بانکی Phone Outlet واریز می‌شود.

مرحله دوم: خروجی لوازم جانبی تلفن، سفارش را به تهیه کننده خود ارائه می‌دهد

این مرحله معمولا به همین سادگی است که Phone Outlet تایید سفارش ایمیل را به نماینده فروش در لوازم جانبی عمده فروشی ارسال می‌کند. لوازم جانبی عمده فروشی کارت اعتباری Phone Outlet را در پرونده خود دارد و آن را برای قیمت عمده کالاها، از جمله هزینه حمل و نقل یا پردازش صورتحساب می‌دهد.

توجه: برخی از دراپ شیپرهای پیشرفته از آپلود سفارش خودکار XML (قالب رایج برای پرونده‌های موجودی) یا امکان قرار دادن سفارش بصورت آنلاین پشتیبانی می‌کنند، اما ایمیل رایج‌ترین راه برای ثبت سفارش با تامین کنندگان دراپ شیپینگ است چون جهانی است و استفاده از آن آسان است.

مرحله سوم: لوازم جانبی عمده فروشی، سفارش را ارسال می‌کند

با فرض موجود بودن کالا، عمده فروش می‌تواند کارت تلفن Outlet را با موفقیت شارژ کند، لوازم عمده فروشی سفارش را جعبه می‌کند و آن را مستقیما برای مشتری ارسال می‌کند. اگرچه این محموله از لوازم عمده فروشی تهیه می‌شود، نام و آدرس Phone Outlet در برچسب آدرس برگشت و آرم آن در فاکتور و برگه بسته‌بندی نشان داده می‌شود. پس از نهایی شدن حمل و نقل، لوازم جانبی عمده فروشی فاکتور و شماره پیگیری را به Phone Outlet از طریق ایمیل ارسال می‌کنند.

توجه: زمان انجام سفارشات حمل و نقل اغلب سریع‌تر از آن است که فکر می‌کنید. اکثر تامین‌کنندگان معتبر می‌توانند ظرف چند ساعت سفارش را درب منزل تحویل دهند.

دراپ شیپینگ چگونه کار می‌کند؟

مزایای دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ یک مدل کسب و کار عالی برای کارآفرینان مشتاق برای شروع کار است چون کاملا قابل دسترسی و انجام است. با دراپ شیپینگ، می‌توانید ایده‌های مختلف کسب‌وکار را به سرعت و به صورت آزمایشی انجام دهید، این کار به شما امکان می‌دهد چیزهای زیادی در مورد نحوه انتخاب و بازاریابی محصولات درخواستی بیاموزید. در اینجا چند دلیل دیگر وجود دارد که چرا دراپشیپینگ یک مدل محبوب است.

۱- به سرمایه کمتری نیاز دارد

احتمالا بزرگترین مزیت دراپ شیپینگ این است که با این شیوه به راحتی می‌توانید بدون نیاز به سرمایه گذاری کلان فروشگاه آنلاین خود را راه اندازی کنید. این در حالی است که در شیوه سنتی، خرده فروشان مجبور بودند قبل از شروع کار هزینه زیادی صرف تامین موجودی کنند.

با استفاده از مدل دراپ شیپینگ، مجبور نیستید کالایی را خریداری کنید مگر اینکه قبلا فروش خود را انجام داده باشید و توسط مشتری پرداخت شده باشد. بدون سرمایه گذاری قابل توجه در مورد موجودی کالا، می‌توان با پول اندک منابع تامین را شروع کرد و یک تجارت موفق موفقیت‌آمیز را راه اندازی کرد. و از آنجا که شما متعهد به فروش موجودی کالاهای خریداری شده از قبل نیستید، مانند تجارت خرده فروشی سنتی، خطر کمتری در راه اندازی فروشگاه فروش سریع وجود دارد.

۲- شروعش آسان است

اگر کارتان به گونه‌ای باشد که نیاز به سر و کله زدن با محصولات فیزیکی نداشته باشید قطعا درد سر کمتری هم خواهید داشت. در کل اداره کردن یک کار به صورت آنلاین ساده‌تر است. با دراپ شیپینگ به راحتی می‌توانید کارتان را شروع کنید و نگران موارد زیر نباشید:

  • مدیریت یا پرداخت هزینه یک انبار
  • بسته‌بندی و حمل سفارشات
  • پیگیری موجودی کالا به دلایل حسابداری
  • حمل و نقل و بررسی محموله‌های ورودی
  • سفارش مداوم محصولات و مدیریت آنها

۳- هزینه سربار کمتری دارد

از آنجا که در دراپشیپینگ نیاز به تامین موجودی کالا نیست بنابراین نیازی به داشتن یک انبار هم ندارید به این ترتیب هزینه سربار شما کمتر خواهد بود.

در واقع بسیاری از فروشگاه‌های موفق دارپ شیپینگ معمولا در خانه‌های شخصی افراد اداره می‌شوند و برای کار کردن به بیش از یک لپتاپ و چند هزینه مکرر مثلا اینترنت نیاز دارند. با رشد کار البته احتمالا این هزینه‌ها افزایش می‌یابد اما در مقایسه با مشاغل سنتی همچنان هزینه‌های سربار کم خواهد بود.

۴- امکان داشتن مکان کاری انعطاف پذیر فراهم است

یک دارپ شیپینگ را می‌توان تقریبا از هرجایی با اتصال به اینترنت اداره کرد. تا زمانی که بتوانید با تامین‌کنندگان و مشتریان به راحتی ارتباط برقرار کنید، می توانید تجارت خود را به راحتی بدون نیاز به جای ثابت به عنوان دفتر اداره و مدیریت کنید.

۵- امکان انتخاب گسترده‌ای از محصولات برای فروش برایتان میسر است

از آنجا که مجبور نیستید کالاهایی را که می‌فروشید پیش خرید کنید، می‌توانید مجموعه‌ای از محصولات پرطرفدار را به مشتریان بالقوه خود ارائه دهید. اگر تامین‌کنندگان کالایی را ذخیره کنند، می‌توانید آن را برای فروش در فروشگاه آنلاین خود بدون هیچگونه هزینه اضافی لیست کنید.

۶- امکان تست این کار آسان‌تر است

دراپ شیپینگ یک روش خوب برای راه اندازی یک فروشگاه جدید و همچنین برای صاحبان مشاغلی است که به دنبال آزمون و خطای نیازهای مشتریان برای دسته‌های محصول اضافی هستند. مزیت اصلی دراپ شیپینگ، توانایی لیست کردن و فروش بالقوه محصولات قبل از تعهد به خرید مقدار زیادی موجودی کالا است.

۷- مقیاس‌بندی در این روش آسان‌تر است

به یاد داشته باشید که در یک تجارت خرده فروشی سنتی، اگر  تعداد سفارشات شما سه برابر شود معمولا باید سه برابر هم کار بیشتر انجام دهید. با استفاده از دراپ شیپینگ بیشتر کارها برای پردازش سفارشات اضافی بر عهده تامین کنندگان است و این مساله به شما این امکان را می‌دهد که با دردسر کمتری رشد کنید.

بخاطر داشته باشدی که رشد فروش همیشه کار اضافی ایجاد می‌کند خصوصا در ارتباط با پشتیبانی مشتری، اما مشاغلی که به ویژه نسبت به مشاغل تجارت الکترونیک سنتی از دراپ شیپینگ استفاده می‌کنند به راحتی کارشان را پیش می‌برند.

معایب دراپ شیپینگ

تمام مزایایی که ذکر کردیم باعث می‌شود دراپ شیپینگ برای هر کسی که با یک فروشگاه آنلاین شروع به کار می‌کند یا برای افرادی که می‌خواهند محصولات موجود خود را گسترش دهند، یک مدل جذاب باشد. اما مانند همه رویکردها، دراپ شیپینگ هم جنبه‌های منفی دارد. در اینجا معایب آن بررسی می‌شود:

۱- حاشیه سودکم

حاشیه سود کم بزرگترین نقطه ضعف برای فعالیت در یک بازار رقابتی بسیار رقابتی است. از آنجا که شروع کار بسیار آسان است و هزینه‌های سربار آن بسیار ناچیز است، بسیاری از فروشگاه‌های رقیب در تلاش برای کسب درآمد، اقدام به راه اندازی فروشگاه و فروش اقلام با قیمت پایین می‌کنند. از آنجا که آنها برای شروع کار سرمایه‌گذاری اندکی هم کرده‌اند، توانایی کار با حاشیه سود کم را هم دارند.

به طور معمول، این فروشندگان وب سایت‌هایی بی‌کیفیت و خدمات مشتری ضعیفی (در صورت وجود) خواهند داشت که می‌توانید از آنها برای تمایز کسب و کار خود استفاده کنید. اما این باعث نمی‌شود مشتریان قیمت‌های آنها را با قیمت شما مقایسه نکنند. این افزایش رقابت شدید به سرعت به حاشیه سود بالقوه موجود در بازار آسیب می‌رساند. خوشبختانه، شما می‌توانید کارهای زیادی را برای کاهش این مشکل با انتخاب یک بستر مناسب برای دراپ شیپینگ انجام دهید.

۲- مشکلاتی در موجودی کالا

اگر تمام محصولات خود را انبار کنید، پیگیری اینکه چه کالاهایی موجود و چه کالایی موجودی ندارند، نسبتا ساده‌تر است. اما وقتی قرار است از چندین انبار دیگر که در حال انجام سفارشات برای بازرگانان دیگر هم هستند، کالا تهیه کنید، موجودی کالا می‌تواند به صورت روزانه تغییر کند. خوشبختانه، این روزها، تعداد معدودی از برنامه‌ها وجود دارند که به شما امکان می‌دهند با تامین‌کنندگان همگام شوید. بنابراین دراپ شیپرها می‌توانند سفارشاتشان را با یک یا دو کلیک به یک تامین‌کننده اعلام کنند و بتوانند بلافاصله میزان موجودی تامین کننده را ببینند.

۳- پیچیدگی‌های حمل و نقل

اگر با تامین‌کنندگان متعددی کار می‌کنید همانطور که اکثر فروشندگان کالا فعالیت می‌کنند، محصولات فروشگاه آنلاین شما باید از طریق تعدادی از فروشندگان مختلف عرضه ‌شود. این مساله باعث می‌شود هزینه و روش حمل و نقل شما پیچیده شود.

مثلا برای نمونه اگر مشتری سه مورد سفارش داشته باشد که قرار باشد هر کدام از طریق تامین‌کننده جداگانه تامین شود اینجاست که برای ارسال هر کالا به مشتری، سه بار حمل‌ونقل جداگانه باید انجام دهید، خب! احتمالا عاقلانه نیست که این هزینه را به مشتری تحمیل کنید و حتی در صورت منطقی بودن این کار هم خودکارسازی این محاسبات ممکن است دشوار باشد.

۴- خطاهای تامین کننده

آیا تاکنون برای که تقصیر شما نبوده مقصر شناخته شده‌اید که مجبور باشید مسئولیت آن را برعهده بگیرید؟

حتی بهترین تامین‌کنندگان هم در خرید و فروش و انجام سفارش‌ها اشتباهاتی انجام می‌دهند، اشتباهاتی که شما مجبورید مسئولیت آنها را بپذیرید و عذرخواهی کنید. این اشتباهات می‌تواند شامل گم شدن محصول، تحویل کالا با بسته بندی بی کیفیت و یا از این دست باشد که به اعتبار کسب و کار شما آسیب وارد خواهد کرد.

۵- نبود و یا محدود بودن امکان سفارشی‌سازی کالا

برخلاف روش‌های عاملیت فروش در دراپ شیپینگ امکان سفارشی سازی یا چاپ برند خودتان و کلا امکان کنترل این موارد روی محصول کمتر خواهد بود و معمولا کالای تولید شده توسط عرضه‌کننده طراحی و مارک می‌خورد.

مزایا و معایب دراپ شیپینگ

سوالات متداول در مورد دراپ شیپینگ

اگرچه پیش‌بینی دقیق هزینه‌های مربوط به هر کسب و کار فردی دشوار است اما برای شروع هر کار چند مورد نیاز به صرف هزینه دارد که در ادامه خلاصه‌ای سریع از هزینه‌های اساسی آورده شده است.

چطور دراپ‌شیپرها درآمد کسب می‌کنند؟

کسب‌وکارهای دراپ شیپینگ به عنوان متصدی فروش محصولات عمل می‌کنند و بهترین محصولات دراپ شیپینگ را برای بازار برای مشتریان انتخاب می‌کنند.

به یاد داشته باشید، بازاریابی هزینه‌ای است که شما متحمل می‌شوید ،هم در وقت و هم در هزینه، به مشتریان بالقوه کمک می‌کند تا محصول مناسب را پیدا کرده، ارزیابی کنند و خریداری کنند. همچنین در صورت بروز مشکل کالا یا حمل و نقل، باید هزینه پشتیبانی مشتری را هم در آن بگنجانید.

آیا دراپ شیپینگ تجارتی قانونی است؟

دراپ شیپینگ صرفا یک مدل تجارت است، این مدل مورد استفاده بسیاری از خرده فروشان در سطح جهان است و کاملا هم قانونی است. مانند هر کسب و کاری ، ارضای انتظارات مشتری و ساختن برندی که در بین مخاطبان به خوبی شناخته شود در این روش هم همچنان رمز موفقیت در درازمدت است.

این سوال معمولا به دلیل سوتفاهم در نحوه عملکرد دراپ شیپینگ مطرح می‌شود. اکثر فروشگاه‌های خرده فروشی که از آنها خرید می‌کنید، معمولا محصولی را که شخصا تولید می‌کنند، نمی فروشند. دراپ شیپینگ کار فروش را برای آنها میسر می‌کند تا آنها یک منبع دیگر هم برای فروش داشته باشند.

البته بهتر است قبل از هر کاری مدارک و مجوزهای سایت‌های خرید و فروش آنلاین چه به صورت دراپ شیپینگ چه به صورت خرده فروشی را بررسی کنید.

آیا راه اندازی و داشتن سایت دراپ شیپینگ ارزش دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، دراپ شیپینگ یک روش عالی و بدون استرس برای ایجاد یک کسب‌وکار آنلاین نیست درست مثل همه کسب‌وکارها دراپ شیپینگ هم سختی خود را دارد. این مدل دارای برخی مزایای مشخص است، اما در عین حال پیچیدگی‌های خاصی دارد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید