هر آنچه در مورد ایکامرس یا تجارت الکترونیک باید بدانید

0
678
هر آنچه در مورد ایکامرس یا تجارت الکترونیک باید بدانید

تجارت الکترونیک یا ایکامرس (Ecommerce)  از ابتدای راه خود به طرق مختلف تکامل یافته است و شیوه زندگی، خرید و تجارت ما را تغییر داده است. در ادامه این مطلب به تاریخچه و آینده تجارت الکترونیک می‌پردازیم.

تجارت الکترونیک یا ایکامرس چیست؟

تجارت الکترونیک یا ایکامرس یا تجارت آنلاین همان خرید و فروش کالا یا خدمات در اینترنت است. این کار شامل طیف گسترده‌ای از داده‌ها، سیستم‌ها و ابزارها برای خریداران و فروشندگان آنلاین از جمله خرید تلفن همراه و رمزگذاری پرداخت آنلاین است.

بیشتر کسب‌وکارهای حاضر در بسترهای تجارت الکترونیک یا ایکامرس برای انجام فعالیت‌های بازاریابی و فروش آنلاین و نظارت بر تدارکات و تحقیق از فروشگاه تجارت الکترونیکی و یا یک بستر ایکامرس استفاده می‌کنند.

برای درک کامل تجارت الکترونیک یا ایکامرس بیایید نگاهی به تاریخچه، رشد و تاثیر آن در دنیای تجارت بیندازیم. در ادامه همچنین در مورد برخی از مزایا و معایب تجارت الکترونیک، به علاوه پیش‌بینی آینده تجارت الکترونیک پرداخته خواهد شد.

انواع تجارت الکترونیکی یا انواع ایکامرس

به طور کلی، شش مدل اصلی ایکامرس وجود دارد که کسب‌وکارها می‌توانند در آنها دسته‌بندی شوند:

B2C
B2B
C2C
C2B
B2A
C2A

بیایید هر یک از انواع تجارت الکترونیک را با جزئیات بیشتر مرور کنیم.

1. تجارت کسب‌وکار و مصرف‌کننده (B2C).

تجارت الکترونیک B2C شامل معاملات انجام شده بین یک کسب‌وکار و مصرف‌کننده است. B2C یکی از محبوب‌ترین مدل‌های فروش در زمینه ایکامرس است. به عنوان مثال، هنگامی که کفش را از یک خرده فروش آنلاین کفش خریداری می‌کنید، یک معامله بین فروشنده و مشتری است.

2. تجارت یک کسب‌وکار با کسب‌وکار دیگر (B2B).

برخلاف B2C، تجارت الکترونیک B2B شامل فروش انجام شده بین کسب‌وکارها مانند تولیدکننده و عمده فروش یا خرده فروش است. B2B مصرف‌کننده نیست و فقط بین کسب‌وکارها رخ می‌دهد.

فروش از طریق ایکامرس معمولا روی مواد اولیه یا محصولاتی است که قبل از فروش به مشتریان، بسته‌بندی مجدد می‌شوند.

3. مصرف‌کننده با مصرف‌کننده (C2C).

C2C یکی از اولین اشکال تجارت الکترونیکی است. در این نوع ایکامرس مشتری به مشتری فروش انجام می‌دهد و در واقع محصولات یا خدمات بین مشتریان انجام می‌شود. این شکل روابط فروش C2C  در  eBay یا Amazon انجام می‌شود.

4- مصرف‌کننده با کسب‌وکار (C2B).

C2B مدل تجارت الکترونیک سنتی را معکوس می‌کند، به این معنی که مصرف‌کنندگان منفرد محصولات یا خدمات خود را در دسترس خریداران تجاری قرار می‌دهند.

به عنوان مثال، مدل تجاری iStockPhoto که در آن عکس‌ها به صورت آنلاین برای خرید مستقیم از عکاسان مختلف در دسترس است.

5. کسب‌وکار با اداره (B2A).

B2A یک مدل ایکامرس است که در آن مبادلات تجاری و مالی بین بنگاه‌های تجاری و ادارات و سازمان‌های دولتی انجام می‌شود. به عنوان مثال می‌توان محصولات و خدمات مربوط به اسناد حقوقی، تامین اجتماعی و غیره را نام برد.

6. مصرف‌کننده با دولت (C2A).

C2A مشابه B2A است، اما در این مدل مصرف‌کنندگان محصولات یا خدمات آنلاین خود را به یک اداره می‌فروشند. C2A ممکن است شامل مشاوره آنلاین برای آموزش، تهیه مالیات آنلاین و غیره باشد.

B2A و C2A بر روی افزایش کارایی دولت از طریق پشتیبانی از فناوری اطلاعات متمرکز شده است.

تاریخچه ایکامرس تاریخچه تجارت الکترونیک

تاریخ تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک یا ایکامرس حدود 40 سال پیش معرفی شد. از آن زمان، ایکامرس با کمک فناوری‌های جدید، پیشرفت اتصال به اینترنت، امنیت بیشتر پرداخت با کمک درگاه‌های پرداخت و پذیرش گسترده مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها، به کسب‌وکارهای بی‌شماری کمک کرده است.

تاریخچه تجارت الکترونیک

1969: CompuServe تاسیس شد.

فناوری اولیه CompuServe توسط دانشجویان مهندسی برق دکتر جان آر گلتز و جفری ویلیکینز ساخته شد. فناوری اولیه CompuServe با استفاده از اتصال دایل آپ (Dial up) ساخته شد.

در دهه 1980، CompuServe انواع اولیه ارتباطات از طریق ایمیل و اینترنت را به مردم معرفی کرد و از اواسط دهه 1990 بر فضای تجارت الکترونیک مسلط شد.

1979: مایکل آلدریچ خرید الکترونیکی را اختراع کرد.

مایکل آلدریچ مخترع انگلیسی با اتصال تلویزیون اصلاح شده به رایانه پردازش تراکنش از طریق خط تلفن، یعنی خرید الکترونیکی را معرفی کرد.

این امکان را فراهم آورد تا سیستم‌های بسته اطلاعاتی توسط اشخاص خارجی برای انتقال ایمن داده‌ها باز و مشترک شود و این فناوری پایه و اساس تجارت الکترونیک مدرن شد.

1982: رایانه بوستون راه‌اندازی شد.

هنگامی که بوستون کامپیوتر راه اندازی شد،  اولین شرکت ایکامرس در جهان بود.

وظیفه اصلی بوستون این بود که به عنوان یک بازار آنلاین برای افرادی که به فروش رایانه‌های دست دوم خود علاقه‌مند هستند، خدمات ارائه دهد.

1992: Book Stacks Unlimited به عنوان اولین بازار آنلاین کتاب راه‌اندازی شد.

Charles M. Stack مجموعه آنلاین خود را با عنوان Book Stacks Unlimited به عنوان یک کتابفروشی آنلاین معرفی کرد. در اصل، این شرکت از قالب صفحه اعلانات دایل آپ استفاده می‌کرد. تا این که در سال 1994 این سایت به بستر اینترنت تغییر یافت و از دامنه Books.com فعالیت کرد.

1994: Netscape Navigator به عنوان یک مرورگر وب راه‌اندازی شد.

مارک آندرسن و جیم کلارک با همکاری هم Netscape Navigator را به عنوان ابزاری برای مرور وب معرفی کردند. در طول دهه 1990، قبل از ظهور غول‌های مدرنی مثل گوگل، Netscape Navigator به مرورگر اصلی وب در سیستم عامل ویندوز تبدیل شد.

1995: راه اندازی آمازون.

جف بزوس آمازون را در درجه اول به عنوان بستر تجارت الکترونیک کتاب معرفی کرد.

1998: PayPal به عنوان یک سیستم پرداخت ایکامرس راه‌اندازی شد.

پی پال  توسط Max Levhin ،Peter Thiel ،Like Nosek و Ken Howery به عنوان Confinity معرفی شد، PayPal به عنوان ابزاری برای انتقال پول ظاهر شد.

تا این که در سال 2000، این شرکت با شرکت بانکی آنلاین Elon Musk ادغام شد و شهرت و محبوبیت خود را آغاز کرد.

1999: Alibaba راه‌اندازی شد.

علی بابا در این سال با بیش از 25 میلیون دلار بودجه به عنوان یک بازار آنلاین راه‌اندازی شد. تا سال 2001، این شرکت سودآور بود. این برنامه به یک پلتفرم اصلی B2B ،C2C و B2C تبدیل شد که امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2000: گوگل، Google AdWords را به عنوان ابزاری برای تبلیغات آنلاین معرفی کرد.

Google Adwords به عنوان راهی برای تبلیغات کسب‌وکارهای ایکامرس برای افرادی که از جستجوی Google استفاده می‌کنند، معرفی شد.

با کمک کپی تبلیغ کوتاه متن و URL های نمایش، خرده فروشان آنلاین شروع به استفاده از این ابزار در زمینه پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) کردند.

2003: ایکسب راه‌اندازی شد.

ایکسب اولین سایت‌ تجارت الکترونیک بود که در سال 2003 یا 1382 کار خود را آغاز کرد این سایت آن زمان بیشتر بر روی صنعت نفت تمرکز داشت اما رفته‌رفته با گسترش همکاری‌های خود با سایت‌های جهانی از جمله علی بابای چین رفته‌رفته حوزه فعالیت خود در تجارت آنلاین را گسترش داد و اکنون این مجموعه ایکامرس امکان خرید و فروش آنلاین به صورت عمده را برای تمامی شرکت‌های ایرانی و خارج از ایران فراهم کرده است.

2004: Shopify راه‌اندازی شد.

توبیاس لوتکه و اسکات لیک پس از تلاش برای افتتاح فروشگاه آنلاین تجهیزات اسنوبورد، Shopify را راه اندازی کردند. شاپیفای یک پلتفرم ایکامرس برای فروشگاه‌های آنلاین و سیستم‌های فروش است.

2005: آمازون عضویت Amazon Prime را معرفی کرد.

آمازون، آمازون پرایم را به عنوان راه حلی برای دریافت دو روزه رایگان با هزینه ثابت سالانه به بازار عرضه کرد.

عضویت آمازون پرایم شامل مزایای دیگری مثل حمل‌ونقل یک روزه با تخفیف و دسترسی به خدمات پخش مانند Amazon Video و رویدادهای مختص اعضا مانند «Prime Day» است.

این حرکت استراتژیک به افزایش وفاداری مشتری و ایجاد انگیزه در خریدهای مکرر کمک کرد. امروزه حمل‌ونقل رایگان و سرعت تحویل متداول‌ترین درخواست‌های مصرف‌کنندگان آنلاین است.

2005: Etsy راه‌اندازی شد.

Etsy راه اندازی شد، به صنعتگران و فروشندگان کوچک‌تر امکان فروش محصولات (از جمله محصولات دیجیتال) را از طریق بازار آنلاین داد. این امر جامعه سازندگان آنلاین را به وجود آورد و دسترسی آنها را به مخاطبان خرید 24/7 افزایش داد.

2009: BigCommerce راه‌اندازی شد.

ادی ماچالانی و میچل هارپر، BigCommerce را به عنوان یک پلتفرم و ویترین فروشگاه‌های ایکامرس تاسیس کردند.

از سال 2009، بیش از 25 میلیارد دلار فروش از طریق این سیستم انجام شده است و این شرکت اکنون دفتر مرکزی خود را در آستین، سانفرانسیسکو و سیدنی دارد.

2011: Google Wallet به عنوان روش پرداخت دیجیتال معرفی شد.

Google Wallet به عنوان سرویس پرداخت همتا به همتا معرفی شد که افراد را قادر به ارسال و دریافت پول از یک دستگاه تلفن همراه یا رایانه رومیزی می‌کرد.

با اتصال کیف پول دیجیتال به کارت نقدی یا حساب بانکی، کاربران توانستند هزینه محصولات یا خدمات را از طریق این دستگاه‌ها پرداخت کنند.

امروز، Google Wallet برای آنچه در حال حاضر به عنوان Google Pay شناخته می‌شود، به Android Pay پیوست.

2011: فیسبوک داستان‌های پشتیبانی شده را به عنوان شکلی از تبلیغات اولیه ارائه داد.

فرصت‌های اولیه تبلیغات فیسبوک از طریق داستان های حمایت شده به صاحبان صفحه‌های تجاری ارائه شد. با این کمپین‌های پولی، کسب‌وکارهای ایکامرس توانستند به مخاطبان خاص دسترسی پیدا کنند و مخاطبان مختلف را هدف قرار دهند.

2011: Stripe راه‌اندازی شد.

Stripe یک شرکت پردازش پرداخت است که در اصل برای توسعه‌دهندگان ساخته شده است و توسط جان و پاتریک کولیسون تاسیس شد.

2014: Apple Pay به عنوان روشی برای پرداخت تلفن همراه معرفی شد.

از آنجا که خریداران آنلاین بیشتر از دستگاه‌های تلفن همراه خود استفاده می‌کنند، اپل، Apple Pay را معرفی کرد که به کاربران امکان پرداخت هزینه محصولات یا خدمات با دستگاه Apple را می‌داد.

2014: Jet.com راه‌اندازی شد.

Jet.com توسط کارآفرین مارک لور (که شرکت قبلی خود Diapers.com را به Amazon.com فروخت) همراه با مایک هانراهان و نیت فاوست تاسیس شد.

این شرکت با Costco و Sam’s Club رقابت می‌کند و از مردمی که به دنبال کمترین قیمت ممکن برای زمان حمل‌و‌نقل بیشتر و سفارش عمده هستند، پذیرایی می‌کند.

2017: امکان خرید از اینستاگرام معرفی شد.

خرید اینستاگرام با شریک تجارت الکترونیکش یعنی BigCommerce راه‌اندازی شد. از آن زمان، این سرویس به سیستم عامل‌های ایکامرس دیگری گسترش یافته است و به کاربران اینستاگرام اجازه می‌دهد تا بلافاصله روی محصول مدنظر کلیک کنند و برای خرید به صفحه محصول بروند.

2017: فروش Cyber Monday بیش از 6.5 میلیارد دلار شد.

ایکامرس با شکستن میزان فروش آنلاین 6.5 میلیارد دلار در دوشنبه سایبری، رکورد جدیدی ثبت کرد و به این ترتیب فروش سایبر ماندی 17 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد.

2020: COVID-19 باعث رشد تجارت الکترونیک شد.

شیوع COVID-19 در سراسر جهان باعث افزایش خرید آنلاین مصرف‌کنندگان بطور بی سابقه‌ای شد. در ماه مه سال 2020، معاملات ایکامرس  به 82.5 میلیارد دلار رسید و به این ترتیب 77 درصد نسبت به سال 2019 افزایش یافت. این در حالی است که اگر کرونا رخ نداده بود فروش آنلاین حداقل 4 یا 6 سال طول می‌کشید که به این حد از فروش دست یابد.

مصرف‌کنندگان برای خریدهای معمول خود به جای استفاده از فروشگاه‌های فیزیکی غذا و وسایل خانگی، پوشاک و سرگرمی، به خرید اینترنتی روی آوردند. بسیاری از مصرف‌کنندگان می‌گویند تا زمانی که واکسن COVID-19 در دسترس نباشد، به استفاده از فروشگاه‌های آنلاین ادامه خواهند داد.

رشد تجارت الکترونیک

رشد تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک از زمان راه اندازی CompuServe در سال 1969 مسیری طولانی را طی کرده است. تغییر در فناوری مطمئنا باعث رشد ایکامرس همراه با شرایط جهانی شده است. امروزه ایکامرس باید انتظارات مصرف‌کنندگان از نظر ایمنی و راحتی را برآورده کند.

United Parcel Service Inc در سه ماهه ژوئن 2020 با افزایش همه‌گیر تجارت الکترونیک به سود بیشتر و جهش 13 درصدی درآمد دست یافت.

در سال 2019، فروش خرده فروشی اینترنتی ایالات متحده در آمازون 19.1 درصد افزایش یافته و به بیش از 222.6 میلیارد دلار رسیده است.
انتظار می‌رود که در پایان سال 2020 هزینه‌های آنلاین مردم ایالات متحده به 375 میلیارد دلار برسد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا پایان سال 2024 فروش‌های آنلاین از 476 میلیارد دلار فراتر رود.

تاثیر تجارت الکترونیک

تاثیر تجارت الکترونیکی روز به روز در حال گسترده‌تر شدن است.

۱- خرده فروشان بزرگ مجبور به فروش آنلاین می‌شوند.

برای بسیاری از خرده فروشان، رشد تجارت الکترونیک یا ایکامرس دامنه برندهای آنها را گسترش داده و تاثیرات مثبتی بر خطوط اصلی آنها داشته است. اما برای خرده فروشانی که در مواجهه با بازار آنلاین کند عمل کرده‌اند، این تاثیر متفاوت بوده است.

خرده فروشانی که در میانه قرار می‌گیرند، بزرگترین تغییرات را در پاسخ به تاثیر ایکامرس احساس می‌کنند.

در فوریه سال 2019، فروش آنلاین برای اولین بار از فروشگاه‌های کالاهای عمومی، از جمله فروشگاه‌های بزرگ، انبارها و ابرمرکزها، پیشی گرفت. از آنجا که آمازون پرایم قیمت حمل‌و‌نقل را برداشت، مصرف‌کنندگان بیشتری با خرید آنلاین راحت هستند.

۲- تجارت الکترونیک به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند تا فروش مستقیم داشته باشند.

برای بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک، پذیرش تجارت الکترونیک به کندی صورت گرفت. با این حال، کسانی که از آن استقبال کرده‌اند کشف کرده‌اند که ایکامرس می‌تواند در فرصت‌های جدید را برایشان باز کند.

این روزها، صاحبان کسب‌وکارهای کوچک در حال راه‌اندازی فروشگاه‌های ایکامرس و متنوع کردن پیشنهادات خود، جلب مشتری بیشتر و استقبال بهتر مشتریانی هستند که خرید آنلاین را ترجیح می‌دهند.

مشاغل کوچک قبل از همه‌گیری کرونا، در تلاش بودند تا حضور ایکامرس خود را گسترش دهند. امروز، ۲۳ درصد از صاحبان مشاغل کوچک احساس می‌کنند برای ادامه حیات در دنیای پس از همه‌گیری مجبورند توانایی ایکامرس خود را تقویت کنند. ۲۳ درصد دیگر از صاحبان مشاغل کوچک از زمان آغاز شروع کوید ۱۹ وب سایتی ایجاد کرده یا وب سایت موجود خود را به روز کرده‌اند.

۳- شرکت‌های B2B سعی می‌کنند از شرکت‌های B2C عقب نمانند.

شرکت‌های B2B در تلاشند تا تجربیات مشتری خود را به صورت آنلاین بهبود بخشند تا از شرکت‌های B2C عقب نیفتند. این کارها شامل ایجاد یک تجربه چند کاناله با چندین نقطه تماس و استفاده از داده‌ها برای ایجاد روابط شخصی با مشتریان است.

راه حل‌های تجارت الکترونیک امکان سرویس‌دهی شخصی را فراهم می‌کند، بسترهای کاربر پسندتری برای مقایسه قیمت فراهم می‌کند و به برندهای B2B هم کمک می‌کند تا روابط خود را با خریداران حفظ کنند.

پیش‌بینی می شود تا سال 2026 معاملات B2B به ۶۳،۰۸۴ میلیارد دلار برسد.

۴- ظهور بازارهای تجارت الکترونیک.

بازارهای تجارت الکترونیک از اواسط دهه 1990 با راه‌اندازی غول‌هایی که امروزه می‌شناسیم مانند آمازون، علی بابا و دیگران در سراسر جهان در حال افزایش است.

با توجه به ارزیابی‎‌های انجام شده می‌توان گفت که آمازون از نظر رشد بازار تجارت الکترونیک بیشترین تفاوت را دارد، اما در عین حال دیگر غول‌های تجارت الکترونیک هم پیشرفت خوبی داشته‌اند.

شرکت‌های بزرگ تجارت الکترونیک توانسته‌اند با ارائه خدمات گسترده و ایجاد سهولت خرید برای مشتریان از طریق نوآوری و بهینه‌سازی در حال رشد کنند.

به ویژه آمازون در این میان به دلیل استراتژی منحصر به فرد خود که در آن به مشتریان امکان دستیابی به انبوه فروش و رکوردشکنی را فراهم کرده از بقیه محبوب‌تر شده است.

اما آمازون این کار را به تنهایی انجام نداده است. از سال ۲۰۲۰، ۵۲ درصد از محصولات فروخته شده در آمازون توسط فروشندگان شخص ثالث (یعنی آمازون نیست) فروخته شد.

این فروشندگان همچنین سود بالایی را از فروش در بازار کسب می‌کنند، هرچند ملزم به پیروی از قوانین سختگیرانه آمازون هم هستند.

۵- مدیریت زنجیره تامین تکامل یافته است.

داده‌های نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که یکی از تاثیرات اصلی تجارت الکترونیک یا ایکامرس در مدیریت زنجیره تامین، کوتاه شدن چرخه عمر محصول است.

برخی از انبارداران در حال حاضر خدمات ارزش افزوده‌ای را برای کمک به یکپارچه‌تر و موثرتر کردن ایکامرس و خرده فروشی ارائه می‌دهند.

این خدمات شامل:

  • جدایی سهام / ذخیره سازی برای فروش آنلاین در مقابل خرده فروشی.
  • خدمات بسته بندی مختلف
  • نظارت بر موجودی / لجستیک.

۶- کسب‌وکارهای جدید ایجاد می‌شود اما خرده‌فروشی‌های سنتی کاهش می‌یابد.

مشاغل مرتبط با ایکامرس طی ۵ سال گذشته دو برابر افزایش داشته است و از رشد خرده فروشی‌ها با توجه به رشد، پیشی گرفته است. با این حال، رشد در کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک تنها بخش کوچکی از معمای اشتغال کلی است.

چند واقعیت درباره چگونگی تاثیر تجارت الکترونیک یا ایکامرس بر اشتغال:

چند واقعیت درباره چگونگی تاثیر تجارت الکترونیک یا ایکامرس بر اشتغال:

  • مشاغل تجارت الکترونیکی ۳۳۴ درصد افزایش یافته و از سال 2002 به ۱۷۸ هزار شغل اضافه شده است.
  • بیشتر مشاغل تجارت الکترونیکی در کلانشهرهای متوسط ​​تا بزرگ واقع شده‌اند.
  • بیشتر شرکت‌های تجارت الکترونیک چهار کارمند یا کمتر دارند.

نکته مهم این امر این است که افزایش بهره‌وری همراه با تغییر فاصله از خرده فروشی سنتی ممکن است منجر به از دست دادن شغل یا کاهش نیروی کار شود.

مانند هر تغییر عمده بازار، تاثیرات مثبت و منفی بر اشتغال دارد.

Custom- مشتریان به صورت متفاوت خرید می‌کنند.

تجارت الکترونیک (و اکنون خرده فروشی چند کاناله) تاثیر عمده‌ای بر مشتریان داشته است و انقلابی در نحوه خرید مصرف‌کنندگان مدرن ایجاد کرده است.

امروز می‌دانیم که ۹۶ درصد از آمریکایی‌ها که به اینترنت دسترسی دارند در دوره‌ای از زندگی خود خرید اینترنتی و ۸۰ درصدشان در ماه گذشته بصورت آنلاین خرید کرده‌اند.

و نه تنها مشتریان به طور مكرر از سایت‌های تجارت الكترونیك برای خرید استفاده می‌كنند بلکه ۵۱ درصد از آمریكایی‌ها ترجیح می‌دهند خرید اینترنتی را به جای خرید فروشگاهی داشته باشند.

نسل هزاره‌ای‌ها بزرگترین جمعیت خریداران آنلاین (۶۷٪) را دارند، اما نسل ایکس‌ها و بومرها به ترتیب با ۵۶٪ و ۴۱٪ در فعالیت‌های خرید آنلاین عقب هستند.

۸- رسانه‌های اجتماعی به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهند تا به راحتی محصولات را برای خرید آنلاین به اشتراک بگذارند.

محققان کشف کرده اند که تجارت الکترونیک به ویژه در رسانه‎‌‌های اجتماعی تثیر جالبی بر جامعه ایجاد کرده است.

امروز، خریداران تجارت الکترونیک محصولات یا خدمات را براساس توصیه‌های دوستان، همسالان و منابع معتبر (مانند اینفلوئنسرها) در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر کشف می‌کنند و برای خرید و تست تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

اگر تا به حال به شما الهام شده است که محصولی را که در فیسبوک توصیه شده یا در یک پست اینستاگرامی نمایش داده شده است خریداری کنید، این تتثیر اجتماعی را در ارتباط با تجارت الکترونیک مشاهده کرده‌اید.

۹- تجارت الکترونیک جهان به سرعت در حال رشد است.

در سال ۲۰۱۸ تخمین زده شده است که ۱.۸ میلیارد نفر در سراسر جهان خرید اینترنتی داشته باشند.

پلتفرم چینی، Taobao، بزرگترین بازار آنلاین با ارزش ناخالص بازار   ۴۸۴ (GMV) میلیارد دلار است. Tmall و Amazon به ترتیب با ارزش ۴۵۸و ۳۳۹ میلیارد دلار GMV به ارزش سالانه بازار جهانی شخص ثالث در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.مزایای تجارت الکترونیک یا ایکامرس

مزایای تجارت الکترونیکی یا ایکامرس

تجارت الکترونیکی دارای مزایای مختلفی است – از خرید سریع‌تر تا توانایی دسترسی به مخاطبان بزرگ در ۲۴ ساعت هفت روز هفته.

بیایید با جزئیات به برترین مزایای ارائه شده نگاهی بیندازیم.

۱- خرید سریع‌تر برای مشتریان.

تجارت الکترونیک امکان خرید از هر مکان و هر زمانی را برای مشتریان امکان‌پذیر می‌کند.

این بدان معناست که خریداران می‌توانند محصولات مورد نظر و نیاز خود را سریع‌تر و بدون محدودیت در ساعات کار یک فروشگاه سنتی دریافت کنند.

بعلاوه، با به روزرسانی حمل‌ونقل که تحویل سریع را در دسترس مشتریان قرار می‌دهد، حتی تاخیر در انجام سفارش هم می‌تواند کم باشد (به عنوان مثال Amazon Prime Now فکر کنید).

۲- شرکت‌ها می توانند به راحتی به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنند.

تجارت الکترونیک همچنین دستیابی به مشتریان جدید و جهانی را برای شرکت‌ها آسان می‌کند. یک فروشگاه تجارت الکترونیک به یک مکان جغرافیایی وابسته نیست. برای همه مشتریانی که به صورت آنلاین از آن بازدید می‌کنند باز و در دسترس است.

با افزودن مزیت تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی از طریق ایمیل، برندها این امکان را دارند که با مخاطبان زیادی که مرتبط با ذهنیت آماده خرید هستند ارتباط برقرار کنند.

۳- هزینه‌های عملیاتی کمتر.

بدون نیاز به ویترین فروشگاه فیزیکی (و کارمندانی برای تامین آن)، خرده فروشان تجارت الکترونیک می‌توانند فروشگاه‌های خود را با حداقل هزینه‌های عملیاتی راه‌اندازی کنند.

با افزایش فروش، برندها می‌توانند بدون نیاز به سرمایه‌گذاری عمده در ملک و یا استخدام نیروی کار زیاد، به راحتی عملیات خود را افزایش دهند. این به معنای حاشیه سود بالاتر است.

4. تجارب شخصی شده.

با کمک اتوماسیون و پروفایل‌های غنی مشتری، می‌توانید تجارب آنلاین بسیار شخصی را برای پایگاه مشتری ایکامرس خود ارائه دهید.

به عنوان مثال نمایش محصولات مربوطه بر اساس رفتار خرید گذشته، می‌تواند منجر به بالاتر رفتن مقدار متوسط ​​سفارش (AOV) شود و باعث شود خریدار احساس کند شما واقعا آنها را به عنوان یک فرد واقعی درک می‌‌کنید.

معایب تجارت الکترونیکی

اگرچه تجارت الکترونیک مدرن امروزه به طور فزاینده‌ای انعطاف‌پذیر است اما هنوز هم معایب خاص خود را دارد.

در اینجا برخی از نکات منفی در خرده فروشی تجارت الکترونیک آورده شده است.

۱- تعاملات محدود با مشتریان.

بدون رو در رو بودن، درک خواسته‌ها، نیازها و نگرانی‌های مشتریان ایکامرس دشوارتر است.

روش‌هایی برای جمع‌آوری این داده‌ها (نظرسنجی‌ها، تعاملات پشتیبانی مشتری و غیره) وجود دارد، اما کار کمی بیشتر از صحبت حضوری با خریداران به صورت روزمره است.

۲- خرابی فناوری می‌تواند بر توانایی فروش تاثیر بگذارد.

اگر وب سایت تجارت الکترونیک شما کند، خراب یا در دسترس مشتریان نیست، به این معنی است که نمی‌توانید هیچ فروشی انجام دهید.

خرابی سایت و خرابی فنآوری می‌تواند به روابط با مشتریان آسیب برساند و تاثیر منفی بر نتیجه کار شما بگذارد.

۳- عدم امکان آزمایش

برای مشتریانی که می‌خواهند کالایی را تست کنند (به ویژه در حوزه کالاهای فیزیکی مانند لباس، کفش و محصولات زیبایی) قبل از افزودن آن به سبد خرید، تجربه تجارت الکترونیک می‌تواند محدود کننده باشد.

آینده تجارت الکترونیکی یا آینده ایکامرسآینده تجارت الکترونیکی یا آینده ایکامرس

پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2022 درآمد ایکامرس فقط در ایالات متحده به ۴۷۹ میلیارد دلار برسد و اسباب بازی‌ها، سرگرمی‌ها و DIY عمودی بیشترین رشد را داشته باشند. و هیچ روندی گذرا نیست.

همچنین جالب است بدانید که با نگاه به جلو، متخصص ایکامرس، گری هوور، پروژه‌های داده‌ای را ارائه می‌دهد كه خرده فروشی تجارت الکترونیک در نهایت با فروش آفلاین برابر خواهد شد.

این بدان معناست که حتی اگر روند فروش آنلاین همچنان ادامه داشته باشد، تجارت زیادی وجود دارد.اما این تمام ماجرا نیست. به زودی، بیشتر تعاملات ایکامرس یک تجربه چند کاناله برای خریداران خواهد بود.

این بدان معنی است که آنها انتظار دارند بتوانند به طور یکپارچه بین دستگاه‌های مختلف و سیستم عامل‌های مختلف (مانند فروشگاه وب مستقل، حضور آمازون و غیره) به طور یکپارچه تحقیق، مرور و خرید کنند.

سایر روندهایی که باید در آینده تجارت الکترونیک منتظرشان باشیم:

  • سفرهای مشتری قوی و شخصی سازی شده.
  • خرید با کمک هوش مصنوعی.
  • ارزهای دیجیتال

به طور کلی باید به یاد داشته باشیم که تجارت الکترونیک یا ایکامرس هنوز در خرده فروشی امری کاملا جدید است. آینده فرصت بی‌پایان دارد، اما موفقیت و تداوم آن تا حد زیادی به ترجیحات خریداران در آینده بستگی دارد.

در نتیجه

ما تمام گوشه و کنار تجارت الکترونیک یا ایکامرس را بررسی کرده‌ایم، از جمله انواع مختلف تجارت الکترونیک، تاریخچه تجارت الکترونیک، نحوه رشد تجارت الکترونیک در طول سال‌ها و تاثیر آن بر مصرف‌کنندگان و نحوه انجام تجارت.

مطمئنا مزایا و معایبی برای تجارت الکترونیک وجود دارد، اما آینده فرصت‌های زیادی برای گسترش بیشتر دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید