تجارت الکترونیک عمده فروشی: چرا تجارت الکترونیک آینده B2B است؟

خریداران B2B امروز انتظارات زیادی دارند. آنها باهوش و صاحب فن و آشنا به تکنولوژی هستند و کاملا آگاه هستند که برای خریدشان گزینه‌های بی‌پایان می‌توانند داشته باشند. علاوه بر این، خریداران B2B با وجود پیچیده‌تر بودن فروش عمده دوست دارند دقیقا تجربه‌ای مشابه مصرف‌کنندگان داشته باشند. بنابراین می‌توان گفت تجارت الکترونیک B2B، آینده عمده فروشی را تغییر خواهد داد.

از زمانی که آمازون به عنوان بستر تجارت الکترونیکی B2B شروع به کار کرده است زنگ خطری برای شرکت‌های توزیع عمده به صدا درآمده است. هنگامی که آمازون فروش B2B خود را در سال 2015 آغاز کرد، یک میلیارد دلار فروش منظم از این طریق ایجاد کرد.

شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از بستری که آمازون فراهم کرده به مقایسه قیمت بپردازند و از چندین روش پرداخت استفاده کننده و کنترل سیاست‌های خرید خود را بهتر مدیریت کنند و در نهایت هم از Amazon Business با شرایط مد نظر خود خود خریدشان را انجام دهند.

بدون شک، آمازون، فروش B2B را بیشتر از این دستخوش تغییر خواهد کرد و شرکت‌های بیشتری را مجبور به مدرن شدن خواهد کرد و آنها را آماده خواهد کرد به سمت فناوری روی بیاورند یا حتی مشاغلی را که به این سمت نیایند را از بین خواهند برد.

به طور کلی، تجارت الکترونیکی B2B با چنان سرعتی رشد می‌کند که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ از ۱.۸ تریلیون هم عبور کند. به زبان ساده، اکنون عصر تحول دیجیتال برای صنعت B2B است. نکته اصلی این است که اگر شرکت‌ها سازگار نشوند، شانس موفق شدنشان در بلند مدت خراب می‌شود یا کاملا از بین می‌رود.

نکته اصلی این است که روش قدیمی دیگر کار نمی‌کند و احتمالا آن روش دیگر باقی نخواهد ماند. طبق ارزیابی Digital Commerce 360​​، كمتر از ۵۰ درصد شركت‌هاي B2B امروز فرصت این را دارند که یک سايت تجارت الكترونيك داشته باشند یا در چنین سایتی حضور داشته باشند، اما ۷۰ درصد آنها در طي دو سال آینده باید سايت تجارت الكترونيك داشته باشند.

امروزه شرکت‌ها برای جلب نظر مشتریان خود باید از فناوری‌های جدید استفاده کنند. بدون داشتن استراتژی دیجیتال، شرکت‌ها برای به دست آوردن مشتری‌های جدید و حفظ مشتریانی که دارند، دچار مشکل خواهند شد.

توزیع‌کنندگان عمده فروش باید آماده ارائه محصول خود در برابر روند تجارت الکترونیک B2B زیر باشند. چون خریدارن می‌خواهند:

  • یک تجربه خرید شخصی از طریق درگاه B2B داشته باشند.
  • برای تامین نیازهای شخصی خود امکان مشاهده سفارشات گرفته شده تا فاکتورها را داشته باشند.
  • بتوانند سفارشات و محموله‌ها را ردیابی کنند.
  • سطح موجودی خود را در لحظه ببینند.
  • بتوانند سفارش خود را از طریق تلفن همراه و دسکتاپ خود انجام دهند.
  • داده‌های آنها در هر کانال به اشتراک گذاشته شود.
  • بدون نیاز به خدمات مشتری، آنچه را که نیاز دارند به صورت آنلاین انجام دهند.

برای شرکت‌هایی که می‌توانند موارد فوق را انجام دهند، این کار، فرصت‌های اساسی و جدیدی برایشان ایجاد خواهد کرد تا به رشد و موفقیت شرکت کمک کند. از همه مهمتر این که حضور در بسترهای تجارت الکترونیک عمده فروشی این شانس را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا در بازار موفق‌تر حاضر شوند و شرکت‌های B2B را که از فناوری استفاده نمی‌کنند از میدان خارج کنند.

با شش روش زیر می‌توانید از یک پلتفرم تجارت الکترونیکی B2B برای بهره گیری از مزایای آن استفاده کنید.

۶ ویژگی تجارت الکترونیکی B2B

۱. امکان قیمت‌گذاری پیشرفته

به عنوان یک توزیع‌کننده عمده فروشی، احتمالا شرکت‌های عمده فروش چندین سطح قیمت را به مشتریان خودشان ارائه می‌دهند.

خریداران هم مایل هستند بتوانند به پورتال B2B شما وارد شوند و قیمت‌های سفارشی مدنظرشان را چه در صفحه محصول و چه در هنگام سفارش‌های بزرگ شبکه‌ای مشاهده کنند.

اساسا، شما باید بستری ایجاد کنید که هر مشتری بتواند قیمت‌ سفارشی خود را برای هر مشتریش نمایش دهد و این معمولا از طریق پورتال B2B حاصل می‌شود.

۲. ردیابی سفارش و حمل و نقل

از طرف دیگر خریداران دوست دارند سفارشات و محموله‌ها را از نزدیک ردیابی کنند. این ویژگی به طور معمول باید در داخل درگاه B2B شما یافت ‌شود، جایی که خریداران بتوانند سفارشات خود را تنظیم و ویرایش کنند.

درست مثل مصرف‌کنندگان، خریداران هم می‌خواهند محموله خود را ردیابی کنند، بنابراین این ویژگی برای رضایت مشتری بسیار مهم است. اساسا، خریداران می‌خواهند بدانند که سفارش آنها در چه مرحله‌ای است و محموله‌شان هر لحظه کجاست.

۳. ردیابی موجودی در زمان واقعی

اگر شما به عنوان یک توزیع‌کننده عمده فروش تجارت می‌کنید و امکان ردیابی موجودی در زمان واقعی را نداشته باشید انگار عملا تجارت نمی‌کنید.

حتی شاید با این شیوه فروش هم داشته باشید اما عملا با سرعت تجارت امروز همگام نیستید و امکان از بین رفتن تجارتتان بالاست.

اگر از صفحات گسترده اکسل برای ردیابی موجودی استفاده می‌کنید، ممکن است نتوانید سفارش‌ها را به خوبی انجام دهید و خطاهای انسانی را افزایش دهید.

نکته اصلی در این مرحله این است که برای ردیابی سفارشات و موجودی کالایتان در زمان واقعی باید از نرم افزار مدیریت موجودی استفاده کنید، تا بتوانید تجربه خریدار را هم در زمان خرید بهبود بخشید.

۴. گزینه‌های پرداخت مختلف

خریداران امروز دوست دارند چندین گزینه پرداخت را همزمان داشته باشند. آنها گاهی اوقات می‌خواهند از طریق فاکتور پرداخت کنند و یک بار دیگر ممکن است بخواهند با کارت اعتباری پرداخت کنند.

در هر صورت، استفاده از ادغام‌های پردازش پرداخت، بسیار ضروری است. علاوه بر این خریداران باید بتوانند به پورتال B2B شما وارد شوند و فاکتورهایی را که پرداخت کرده‌اند و مانده بدهی‌شان را مشاهده کنند.

۵. داشتن برنامه موبایل

تلفن همراه امروز وسیله‌ای برای همه کار است بنابراین شما هم به عنوان عمده فروش نباید از امکان استفاده از بستر تجارت الکترونیک‌تان در موبایل و سهولت استفاده از آن غافل باشید.

یک برنامه تلفن همراه به خریداران این امکان را می‌دهد که در هر زمان و هر مکان خریدشان را انجام دهند. خریداران باید بتوانند برای جستجوی محصولات، مشاهده قیمت‌ها و خریدها با برنامه تلفن همراه شما به راحتی وارد سیستم شوند.

۶. حضور در چندین بازار آنلاین

روش دیگر برای جذب فروش جدید، لیست کردن محصولات در چندین بازار آنلاین معروف مانند eBay ،Amazon یا ایکسب است.

این بازارها که مخاطبان زیادی برای خود دارند، راهی عالی برای خلاص شدن از هزینه اضافی است. اگر در مراحل اولیه کسب‌وکار خود هستید، این بازارهای آنلاین بسیار محبوب، یک روش عالی برای رشد نام تجاری و شرکت شما هستند.

نتیجه‌گیری

با ورود آمازون به تجارت الکترونیکی B2B و سایت‌هایی مشابه در سراسر جهان و ایران از جمله ایکسب و خریداران باهوش امروزی، توزیع کنندگان عمده فروشی باید «عمده فروشی آنلاین» را به عنوان یک اصل ضروری برای گسترش کسب‌وکارشان بپذیریند و از حضور در بسترهای تجارت الکترونیک B2B غافل نشوند.

اگر مایل هستید همین امروز در سایت ایکسب ثبت نام کنید و از مزایای حضور در یک بستر تجارت الکترونیک عمده فروشی آنلاین استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید