مارکت پلیس B2B
مارکت پلیس B2B

فروشندگان و عمده فروشان همیشه به دنبال راه‌های جدید برای رشد و توسعه تجارت خود و به دست آوردن مشتریان جدید هستند. تجارت‌کنندگان B2B استفاده از ابزارها و مارکت پلیس‌های آنلاین را به عنوان یک راه کارآمد و سریع در تجارت خودشان شناسایی کردند. اما مارکت پلیس B2B چیست؟

این مارکت پلیس‌ها به عنوان مارکت پلیس B2B یا فروشگاه اینترنتی B2B شناخته می‌شوند. این بستر برای بسیاری از عمده فروشان و خرده فروشان بستری بکر و استفاده نشده است چون دسترسی آسان، سریع و رایگان به تعداد زیادی مخاطب در سراسر مناطق جغرافیایی بازار هدف آنها فراهم می‌کند. برای خریداران هم فروشگاه اینترنتی B2B یا مارکت پلیس‌ها شبیه به بهشت است چون آنها نیز در کمترین زمان می‌توانند بسیاری از فروشندگان را در یک مکان مقایسه و ارزیابی کنند و در نهایت پارتنر خود را برای همکاری انتخاب کنند.

در مدل سنتی تجارت الکترونیک B2B، یک فروشنده با خریداران متعددی در فضای دیجیتال مشغول فعالیت است. ولی در فروشگاه اینترنتی B2B خریداران و فروشندگان بسیاری در بستر وب گرد هم می‌آیند و صاحب فروشگاه آنلاین علاوه بر ارائه سرویس به خریداران و فروشندگان ممکن است خود نیز به فروش کالای خود یا دیگر شرکت‌ها نیز مبادرت کند.

تعریف مارکت پلیس یا فروشگاه اینترنتی B2B

مارکت پلیس B2B به بازار آنلاین اشاره دارد که در آن یک شرکت تجاری محصول یا خدمات خود را به صورت آنلاین به یک شرکت دیگر می‌فروشد. که در اینجا چند حالت ممکن است پیش بیایید اینکه شرکت فروشنده تامین کننده مواد اولیه و تجهیزات و دیگر کالاهای تجاری شرکت خریدار است یا به عنوان ارائه دهنده خدمت یا کالای مصرفی برای شرکت خریدار است.

شباهت ها و تفاوت های مارکت پلیس B2B با B2C

روش‌های تجارت در مارکت پلیس B2B بسیار شبیه سیستم‌های B2C است ولی تفاوت‌های خیلی زیادی معمولا در بخش معاملات و نهایی کردن کار باهم دارند.

برخلاف خریدهای انجام شده در مارکت پلیس B2C که در آن با کارت‌های بانکی و معمولا به صورت آنلاین انجام می‌شود در تجارت B2B در برخی موارد که نوع کالا یا سرویس به صورت آنلاین قابل معامله نباشد از فروشگاه آنلاین معمولا برای ثبت سفارش استفاده می‌شود و فرایند پرداخت به صورت دستی با ارسال پیش فاکتور یا فاکتور و تایید توسط بخش مالی شرکت خریدار به صورت انتقال بانکی انجام می‌شود.

البته این فرایند معمولا با تضمین و ارائه راهکار توسط فروشگاه اینترنتی به صورت آنلاین هم پرداخت می‌شود به این صورت که خریدار بعد از اینکه سفارش خود را به صورت آنلاین انجام داد مبلغ سرویس یا محصول در حساب فروشگاه اینترنتی تا تایید دریافت آن توسط خریدار می‌ماند و بعد از تایید خریدار به حساب فروشنده واریز می‌شود.

در برخی موارد فروشنده با خریدار لازمه قرارداد منعقد کنند که در آن شرایط خاص معاملاتی مانند قیمت‌ها، تخفیف‌ها، مهلت تحویل، حجم خرید، پرداخت اقساطی و غیره را مشخص کنند که در اینجا مارکت پلیس‌ها نقش نظارتی دارند و نقشی در فرایند اجرای مفاد قرارداد ندارند و تضمینی هم ارائه نمی‌شود و شرکت‌ها معمولا از روی سابقه کاری که دارند به خوش قولی یا بد قولی همدیگر پی می‌برند و ملاحظات لازم را در قرارداد قید می‌کنند.

البته ممکن است مشتریان با شرایط خاص قرارداد بلند مدت باهم نداشته باشند و صرفا یکبار درخواست همکاری داشته باشند که به صورتی سیستمی در فروشگاه اینترنتی ثبت و فرایند معامله به صورت آنلاین یا به صورت ارسال فاکتور و انتقال بانکی صورت می‌پذیرد. البته ممکن است مشتریان با شرایط خاص قرارداد بلند مدت باهم نداشته باشند و صرفا یکبار درخواست همکاری داشته باشند که به صورتی سیستمی در فروشگاه اینترنتی ثبت و فرایند معامله به صورت آنلاین یا به صورت ارسال فاکتور و انتقال بانکی صورت می‌پذیرد.

فروشندگان و خریداران مارکت پلیس یا فروشگاه اینترنتی B2B

فروشندگان مارکت پلیس یا فروشگاه اینترنتی B2B اغلب عمده فروشان یا توزیع کنندگان و یا تامین کنندگان مواد اولیه و تجهیزات صنعتی هستند که در خیلی مواقع آنها مشتریان منظمی دارند که دائما از آنها به صورت عمده خرید انجام می‌دهد.

خریداران هم ممکن است بعضی شرکت‌های دولتی یا بازرگانی باشند که برای تهیه اقلام مورد نیاز شرکت یا سازمان خود به این نوع فروشگاه‌ها مراجعه کنند و پارتنر خود را انتخاب و به صورت بلند مدت با آنها همکاری داشته باشند.

برای این گروه از فروشندگان و خریداران فروشگاه اینترنتی B2B می‌تواند به عنوان بستری برای برنامه‌ریزی خرید، تحویل سفارشات برنامه ریزی شده به صورت دوره ای، نظارت بر اجرای قرارداد ها و مواد مشابه دیگر باشد.

ویژگی های یک پلتفرم مارکت پلیس B2B

در چنین محیطی لازم است هر مشتری در پلتفرم B2B بخش مربوط به برنامه ریزی خود را داشته باشد به عبارتی فروشنده گان بتوانند گزارش مدیریتی از عملکرد خود را داشته باشند و در مقابل نیز خریداران به گزارش خرید، صورتحساب و غیره خود دسترسی داشته باشند. علاوه براین هر دو گروه بتوانند اطلاعات کلی در مورد قراردادها، لیست قیمت توافق شده، مقادیر توافق شده، تاریخ و نحوه تحویل، اعتراضات و شکایات و همچنین استاد دیگری مانند رسید، گردش حساب ها، سوابق خرید و غیره را دسترسی داشته باشند.

یک فروشگاه اینترنتی B2B قابلیت های زیر را نیز ارائه می دهد که مختص معاملات B2B است:

  • در دسترس بودن سفارشات عمده
  • تخفیف های هنگفت و فروش به قیمت درب کارخانه
  • ویرایش سفارش خرید
  • در دسترس بودن قیمت ها و RFP ها برای سفارشات
  • در دسترس بودن انواع مختلف پرداخت مانند درگاه پرداخت آنلاین، انتقال بانکی و پرداخت های برنامه ریزی شده

همه ی اینها بدان معنی است که قبل از شروع تجارت در بستر یک فروشگاه اینترنتی B2B شما باید برنامه ریزی های لازم برای کار در چنین محیطی را انجام دهید. به طور کلی فروشگاه اینترنتی B2B بسیار فراتر از یک فروشگاه اینترنتی است. به عنوان یک قاعده، این یه پلتفرمی است که تنها بعد فنی ندارد بلکه کل سیستم تجارت آنلاین را می تواند به خوبی پوشش دهد.

آینده مارکت پلیس B2B

مارکت پلیس ها هم اکنون در بین خریداران B2C از محبوبیت و شهرت خوبی برخوردار هستند (مانند دیجیکالا در ایران). اما طبق تحقیقات گارتنر، تا سال 2023 بالای 70 درصد معاملات صورت گرفته در فضای دیجیتال در فروشگاه های اینترنتی B2B خواهد بود تا آن زمان فروشنده گان متوسط تا بزرگ یک اکوسیستم دیجیتال جدید با مارکت پلیس ها ایجاد خواهند کرد.

مزیت های استفاده از مارکت پلیس های B2B

1. کاهش هزینه های فرایند خرید

با برقراری تجارت الکترونیکی بین شرکت ها و تأمین کنندگان شان، شرکت ها می توانند خریدهای آنلاین خود را به صورت اتوماتیک انجام دهند که این می تواند از هزینه جستجوو بررسی، نیروی انسانی، منابع مادی و مالی سرمایه گذاری شده توسط هر دو طرف برای انجام معاملات بکاهد و از طریق خرید عمده، هزینه های خرید را کاهش دهد.

2. کاهش هزینه های انبار

از طریق استقرار یک سیستم تجارت الکترونیکی بین سازمانی با تأمین کنندگان بالادستی و مشتریان پایین دستی، شرکت ها می توانند در صورت نیاز به مواد اولیه خیلی سریع آن را به صورت آنلاین خریداری و به موقع دریافت کنند و برای فروش نیز می توانند این را برنامه ریزی کنند تا نیاز به انبار کردن مواد اولیه و کالاهای تولید شده برای مدت طولانی نباشند و به بهره برداری کارآمد و یکسان سازی تدارکات دست یابند تاموجودی انبار را همیشه به حداقل برسانند و هزینه های انبارداری و خواب محصول را کاهش دهند.

3. کاهش زمان گردش مالی

شرکت ها می توانند یک سیستم تجارت الکترونیکی یکپارچه را با تأمین کنندگان و مشتریان ایجاد کنند تا با ارتباطات مستقیم، دوره گردش مالی و زمان انجام معاملات بین تامین کنندگان و مشتریان شرکت را کاهش دهند.

4- توسعه بازار از طریق فرصت ها و ظرفیت های آنلاین بوجود آمده

با برقراری روابط تجاری آنلاین با مشتریان بالقوه، شرکت ها می توانند بازارهایی را پوشش دهند که قبلاً از طریق کانال های سنتی به سختی میتوانستند پوشش دهند. این بستر فرصت های بازار را برای شرکت ها افزایش می دهد و همچنین باعث کاهش هزینه های معامله را برای هر دو طرف و افزایش انگیزه خریدهای آنلاین توسط مشتریان SME می شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید